Jeg har nettopp revet opp et gulv i en tilbygg på huset vårt.
Tilbygget er fra 1968.

Jeg ser da at bjelkelaget ikke går helt inn. Legger jeg et gulv på dette får jeg et overheng på ca 25 cm.

Regler er 220x50mm
Innenfor siste reglen er den støpte ytterveggen til kjelleren.

Enkleste måten å fikse støtte nær veggen?

Jeg tenker at det burde være å sette en regel oppå den støpte ytterveggen til kjelleren med noe tjærepapp under. Og et par kortlinger mot den eksisterende reglen.
Men 220mm kan jo være vanskelig å finne.

Tips?

• Gulv med synlige bjelker og delvis fjernet belegg, viser gap mellom siste bjelke og kjellervegg, med bøtte og sko instilt som referanse.
Kan du ikke skru en regel i veggen? Trolig lettere å få i vater enn å sette en regel på kjellermuren.

45x220 er ellers en standarddimensjon du finner på hver eneste trelastbutikk.

mexitegel mexitegel skrev:
Kan du ikke skru en regel i veggen? Trolig lettere å få i vater enn å stille en regel på kjellermuren.

45x220 er ellers en standarddimensjon du finner på hver eneste trelasthandel.
Skru i veggen var min første tanke. Men det var tydeligvis veldig uanbefalt å ha noe som helst gulvtrykk som bæres av veggen.

Høres merkelig ut, veggen står vel på kjellermuren?

Som alt til 220 mm så bør 45x95 / 45x120 / 45x145 fungere utmerket. Under den på passe avstand plasseres klosser. Kortbjelker kan være i samme dimensjon (95/120/145). Det kan jo ikke være snakk om noen nevneverdige laster som bare tynger på de 25 cm utenfor siste gulvbjelken, vel?
Med klosser under blir det lettere å få riktig høyde om kjellermuren er ujevn.

Om det av en eller annen merkelig grunn ikke funker å feste i veggen så bør det gå an å feste vinkeljern i kjellermuren så bjelken er fiksert og ikke kan bevege seg med evt dynamisk gulvbelastning.

• Liker
olgerfelt
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.