Svikt og holdfasthet er to sider av samme mynt. Enkelt forklart er svikten et uttrykk for den momentane nedbøyingen, og holdfastheten er et uttrykk for den langsiktige nedbøyingen. Så er det ikke nok at gulvbjelkene har bra svikt og holdfasthet, materialet som bygger mellom bjelkene må også henge med.
Ja, det er 10 kvm så det er ganske stor overflate i dette gamle huset å varme opp med strøm.
Så at vi installerer strømoppvarming er mest fordi det ikke er så stor forskjell i kostnad å legge det inn når man uansett renoverer, og på høst og vår før det vannbårne systemet har kommet i gang, få varmt gulv på badet.
Alternativet er kanskje å bytte ut gipsen mot gulvplyfa og endre rekkefølgen.
1. Bjelkelag
2. Gulvplyfa
3. Sporet spon
4. Varmerør +plate
5. Flyt med gulvvarme og armering (min 12mm +fall)
6. Tettsjikt og fliser
byggehøyden blir jo likeverdig til slutt.
Eller kjøre på min første rekkefølge og lag, men limskruv på 45x45 under mine 45x145 bjelker.
men det ser ut til å være litt forskjellige direktiver om det er nok å flyte over varmerøret eller om man skal ha en ”død” plate oppå.
Om jeg var deg ville jeg erstatte den sporade 22mm sponplaten med en v313-p5 fukt-treg sponplate, også den 22mm, klamme gulvvarmerøret (bra idé å feste comfortslingan [elvarmen] i røret) på det, fulgt av rotnett for sparkelmassen og deretter flyte gulvet, et minimum på 15mm over røret er hva jeg vet nødvendig tykkelse.
Innser at dette kun er mulig så lenge du ikke allerede har kjøpt gulvsponet.
Jeg har i hvert fall gjort som nevnt ovenfor etter mye sammenligning mellom ulike bransjeregler og i samråd med produsenten av mitt gulvvarmesystem.
Tillegg: selvfølgelig legger du gulvplyfa først, så sponet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.