U
Hei, har nettopp reist opp bjelkelaget på badet. Har 2.4m i fritt spenn så jeg sjekket hva svensk tre dimensjoneringsguide sa for dimensjon for 300cc.
Det landet på 45x145 C24 300cc med avstivere på 600cc, forskjøvet 300mm mellom bjelkelagsrommene.

Fikk nå en klump i magen at jeg har valgt for svakt siden når jeg leser bygg sikre bad, bkr og gvk så nevner de ingen mindre dimensjon enn 45x190, men da oppgir de fritt spenn til 3.2m (c14).

Trenger jeg å gjøre alt om?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Hei, har nettopp reist opp bjelkelaget på badet. Har 2.4m i frilengde så sjekket hva svensk tre dimensjoneringsguide sa for dimensjon for 300cc.
Det landet på 45x145 C24 300cc med kortlinger på 600cc, forskjøvet 300mm mellom bjelkelagsfeltene.

Fikk nå en klump i magen at jeg har valgt for svakt siden når jeg leser bygg sikre bad, bkr og gvk så nevner de ingen svakere dimensjon enn 45x190, men da angir frilengde til 3.2m (c14).

Må jeg gjøre alt på nytt?
Har du mulighet til å bytte til 45x195 i høyden?
Tenker om det finnes mulighet for å limeskrue en 45x45 oppå eksisterende regelverk.
 
  • Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
P Pumabjörnen skrev:
Har du mulighet til å bytte til 45x195 høyde messig?
Tenker om det finnes mulighet til å limskruve en 45x45 oppå eksisterende regl.
ikke oppå, da blir bygge høyden for høy, men det finnes rom nedover
 
U Utsliten och utdömd skrev:
ikke oppå, da blir byggehøyden for høy, men det er plass nedover
Har du noen bilder?
 
U
P Pumabjörnen skrev:
Har du noen bilder?
på bildene hadde jeg ikke kortlat klart og ikke lagt alle lekter på plass for å komme ned under. Så noen sitter 600cc Trebjelker under konstruksjon, uferdig med noen bjelker på plass. Oransje rør og grusdekke under, i en åpen veggkonstruksjon. Grå PVC-rør installert langs en uferdig vegg i en bygning med synlig grusdekke og trebjelker over.
 
Sist redigert:

Beste svar

45x145 C 24 er fullt tilstrekkelig både med hensyn til svikt og belastning. 45x195 C 14 er ubetydelig bedre når det gjelder belastning. Jeg ville la 145:ene være og satse på et stivere platemateriale oppå. F.eks. 21 mm gulvplywood som du limskruer. Sluttresultatet blir betydelig bedre enn 45x195 C 14 + sponplate.
 
  • Liker
Pumabjörnen og 1 annen
  • Laddar…
Du kan jo alltid lime og skru på 45x45 under hvis det føles bedre.
 
  • Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Tanken er at det skal være sporet 22mm sponplater for vannbåren gulvvarme, skrulimmet. Derpå 13mm limt gulvgips, flyt/avretting (min 12mm + fall) med elektrisk varme, deretter tettesjikt og fliser.
 
Sist redigert:
Skal du ha både vannbåren gulvvarme og elektrisk varme? Hvilket som utfordrer gulvvarmen. Man bør være oppmerksom på at det ikke er en langsiktig særlig bærekraftig løsning. Sporet 22 mm sponplate tilfører ikke så mye stivhet så det er viktig at gulvet under er stivt. Limingen mellom de forskjellige lagene er derimot bra.
 
U
J justusandersson skrev:
Skal du ha både vannbåren gulvvarme og elektrisk varme? Hvilket som stiller gulvvarmen til det. Man bør være klar over at det ikke er en langsiktig særlig bærekraftig løsning. Sporret 22 mm sponplate tilfører ikke så mye stivhet så det gjelder at gulvet under er stivt. Limingen mellom de forskjellige lagene er dog bra.
Ja, det er 10 kvm så det er ganske stor flate i dette gamle huset å varme opp med strøm.
Siden vi installerer elektrisk varme er det mest fordi det ikke er så stor forskjell i kostnad å legge det inn når man uansett renoverer og om høsten og våren før vannbårne systemet har kommet i gang få varmt gulv i baderommet.

Alternativet er kanskje å bytte ut gipsen mot gulvplyfa og endre rekkefølgen.
1. Bjelkelag
2. Gulvplyfa
3. Sporret spon
4. Varmeslange + plate
5. Støpe med gulvvarme og armering (min 12mm + fall)
6. Tettesjikt og fliser

byggehøyden blir jo lik i sluttenden
Eller gå for min initiale rekkefølge og lag men lime/skru på 45x45 under mine 45x145 bjelker.

men det virker å være litt ulike direktiver om det holder å støpe over varmeslangen eller om man skal ha en "død" plate oppå.
 
Sist redigert:
U
J justusandersson skrev:
Skal du ha både vannbåren gulvvarme og elvarme? Hvilken som stiller gulvvarmen til det. Man bør være klar over at det ikke er en langsiktig særlig holdbar løsning. Sporet 22 mm sponplate tilfører ikke så mye stivhet så det gjelder at gulvet under er stivt. Limpingen mellom de forskjellige lagene er dog bra.
Hva nøyaktig mener du med at gulvvarme ikke er en langsiktig holdbar løsning? I dag har vi ikke noe varmesystem i det hele tatt bortsett fra en vedovn og noen elektriske radiatorer. Jeg forstår at slangen har en viss levetid osv. men samtidig har jo ikke badet eller dets fuktspære heller uendelig levetid.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Alternativet er kanskje å bytte ut gipsen mot gulvplyfa og endre rekkefølgen.
Det tror jeg er en bedre rekkefølge. Flytsparkel gjør gipsskiven unødvendig.
U Utsliten och utdömd skrev:
Hva nøyaktig sikter du til med at gulvvarme ikke er noen langsiktig holdbar løsning?
Svaret på det kan bli langtekkelig og filosofisk. Jeg tror at det dere tenker dere kan være en god løsning i deres tilfelle. Har man vært i byggebransjen så lenge som jeg har vært, så blir man litt lutret. Prinsipielt synes jeg man ikke kombinerer vannbåren gulvvarme eller klinker med trebjelkelag. Det kommer ikke til å holde i 100 år... På riktig underlag holder klinker i tusenvis av år.
 
  • Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Takk Justus
J justusandersson skrev:
Det tror jeg er en bedre orden. Flytsparkelen gjør gipsplaten unødvendig.

Svaret på det kan bli langdrygt og filosofisk. Jeg tror at det dere tenker dere kan være en god løsning i deres tilfelle. Har man vært i byggebransjen så lenge som jeg har vært, så blir man litt desillusjonert. Prinsipielt synes jeg at man ikke kombinerer vannbåren gulvvarme eller fliser med trebjelkelag. Det kommer ikke til å holde i 100 år... På riktig underlag holder fliser i tusenvis av år.
Da forstår jeg, så legger jeg plyfa først slik at vi får et ordentlig bjelkelag og undergulv.

Følte meg dårlig nå når du ikke sa at vi burde ha gulvvarme :( så takk for avklaringen at det fungerer men at du kanskje ikke synes det er den beste løsningen. Leser man om renovering av gamle tømmerhus, som dette er, så føles gulvvarme kombinert med hasopor som den vanligste/trendigste løsningen.

Jeg er ganske hendig av meg men har dårlig selvtillit så så fort jeg leser at noen andre har gjort annerledes så begynner tankene å surre og jeg får en stor stein i magen. Som i går når jeg snekret bjelkelaget og så ikke kunne finne 45x145 i noen forskrifter eller anta det for akkurat baderom så ble det ikke mange timer søvn i natt.
 
Selvtillit kommer i beste fall av kunnskap. Hasopor og gulvvarme tror jeg er kjempebra i gamle tømmerhus, men vannbåren gulvvarme bør helst kombineres med en betongplate for å bli skikkelig holdbar. Fasthetsklassen for trevirke har stor betydning. C 14 har bare ca. 60 % av stivheten som C 24 har. Deretter spiller bjelkens geometri også en rolle. Den viktigste parameteren er det såkalte treghetsmomentet. Det kan man selv lett regne ut med formelen: bxh^3/12. For 45x195 er det 2781 cm4, for 45x145 1143 cm4. Jeg misliker BKR:s bransjeregler fordi de inneholder en rekke uforklarte antakelser. De later også som byggnormer, noe de ikke er. Svenskt Träs nettsider synes jeg er korrekte og eksemplariske.

Bildet fra ditt bygge ser veldig bra ut!
 
  • Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Det er vel svikt i gulvbjelkelaget i et baderom som belaster gulv/tettesjikt og ikke så mye fastheten.

Det bærende i vegger og gulv må minimeres med hensyn til svikt.
Hvor holdbart det er har ikke så stor betydning.
At veggene er godt forankret i gulvet er viktig så fugen/tettesjiktet mellom gulv/vegg ikke beveger seg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.