Trelekte ligger på en 70 mm regel over vindusåpningen.
Det har jo holdt de siste 60 årene, siden noen kom på ideen å sette inn vindu under bjelken, men føles som noe jeg vil utbedre i forbindelse med renovering.
Veggen kommer til å bygges ut med 45 mm regel og gips siden den dels er veldig ujevn og det skal inn både varmerør og elektriske rør.
Tanken er da å legge inn en horisontal stålbjelke under bjelken med dimensjon rundt 70x45 mm med støtteben på sidene som også festes i veggen.
Spørsmålet er hvilken type bjelke som er best for dette formålet? Og finnes det passende standarddimensjoner?
Eller finnes det andre løsninger jeg ikke har tenkt på?
Ja, det ser ikke så bra ut. Det er vel vinduskarmens mellomstolpe som bærer. For å kunne hjelpe deg trenger man å vite hvilken last som bjelken representerer. Beste underlaget er tegninger, både plantegninger og en tverrseksjon. Bjelkens frie lengde, avstanden mellom bjelkene samt hva som finnes på etasjen ovenfor, er den viktigste informasjonen.
Stål finnes bare i standarddimensjoner og -typer. Hva som er passende/mulig avhenger først og fremst av lastens størrelse.
Å regne laster og holde på er selvsagt klokt, men det gjør man ikke i en gammel skånelænge som denne. Dessuten er jeg ikke sikker på at bjelken støtter på vinduskarmens midtpost - karmen er nemlig ganske langt ute på grunn av fasadetegl.
Jeg vil bytte ut den avvekslende regelen og felle inn en stålbjelke eller profil (når jeg først har funnet en passende sådan) i veggen over vinduet og et stykke ned over vinduskarmens overligger, blir da ca. 100 mm og burde rekke mer enn nok. Ofrede litt av det estetiske, men det kan i hvert fall ikke bli verre.
Det er knapt noen mening med å felle inn en bjelke om man ikke vet i hvilket herred av laster man skal lete. Det er ikke særlig vanskelig å regne ut dette.
Ingenting er vanskelig om man kan det og med hjelp av dette fantastiske forumet kan man nesten alltid finne eller få svar på sine spørsmål. Jeg blir dypt imponert av folks kunnskap og vilje til å hjelpe til hver gang jeg er her inne.
Det er neppe noen mening med å felle inn en bjelke om man ikke vet i hvilket område av laster man skal lete. Det er ikke særlig vanskelig å regne ut dette.
Takk for svar og synspunkt. Men jeg mener at en innfelt stålbjelke på 100 mm er betydelig bedre enn nåværende gamle 70 mm trestender. Mer enn 100 mm går ikke, da kommer man ned i vindusrammenivå, dvs ikke lønnsomt å regne etter min mening
Balken er ikke hengt i noe tverrgående over vinduet/innertaket slik at lasten fordeles ut ved siden av vinduet? (man må jo ikke alltid la en last belastes rett ned)
Bor også i en gammel skånelänga. Det kan godt være slik at bjelken er festet i veggstamme/hammarband som er like kraftig. Så har vi på et par steder på vår gamle låve. Ettersom man brukte bindingsverkstømming med grove bjelker, kan man gjøre på denne måten.
Vi har det likt over et vindu. Er absolutt ingen problemer med bæreevne/holdbarhet der.
Vi har også tverrliggende grove bjelker rett over takbjelkene på et par steder, som altså hjelper til å holde opp takbjelkene. Slike bjelker kan også finnes. (Deres spennvidde er et par meter kortere enn takbjelkenes, og de har sine opplegg på tverrgående bærende innervegger.)
Så, det er lurt å kontrollere stammekonstruksjonen først, og være forberedt på at det kan trenge å bli forsterket om konstruksjon/bæreevne ble ødelagt ved tidligere ombygninger.
Deretter avhenger det også av hvilke laster som virker på takbjelken. Det vil si, er kaldloftet innredet eller ikke? Om det bare er et kaldloft oppå, er det jo ingen last. Om det også går ned en sperrefot på samme sted, finnes det en del last selvfølgelig, litt avhengig av takkonstruksjon og takmateriale.
Har det holdt i 60 år uten knakking og bråk, kan det nok holde 60 år til, så lenge ikke lastene nå økes?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.