Vi har et skyveglassparti på 6 meter, og veggen er totalt 7,2 meter. Bygningsingeniøren anbefalte limtrebjelke eller metallbjelke, men byggherren valgte å støpe. Det har nå resultert i at bjelken svikter og presser på midten av skyveglasspartiet, som nå er veldig vanskelig å åpne. Man kan med litt styrke åpne maks 1 meter. Finnes det noe annet alternativ enn å bytte ut hele bjelken?

Vi er i tvist med byggherren og kommer trolig til å nå en økonomisk overenskomst. Det er mye vi trenger å fikse med huset, så om man kunne finne en løsning som ikke er å bytte ut hele bjelken med alt det innebærer hadde det vært veldig fint.

Hvit enebolig med mørkt tak og store vinduer, omgitt av byggearbeid og frodig landskap under en skyet himmel.

Takk på forhånd.

En betongbjelke som oppfører seg på den måten er feildimensjonert. Jeg ville ikke våget å stole på noen opplysninger om denne bjelken og har derfor vanskelig for å se at ekstra søyler eller lignende skulle kunne være et alternativ til å fjerne bjelken helt og holdent. Jeg antar at glasspartiet ble montert først etter at bjelken var ferdigstøpt. Jeg synes det tiltaket å plassere en betongbjelke mer eller mindre i fasade tyder på manglende byggekompetanse. Kan han vise frem konstruksjonsberegningen og armeringstegningen?

• Liker
Gissemisse og 1 annen
  • Laddar…
...og dette uten at det engang er snø på taket.

• Liker
Gissemisse
  • Laddar…
Det finnes ingen
J justusandersson skrev:
En betongbjelke som oppfører seg på den måten er feilberegnet. Jeg ville ikke våge å stole på noen opplysninger om denne bjelken og har derfor vanskelig for å se at ekstra søyler eller lignende kunne være et alternativ til å fjerne bjelken helt og holdent. Jeg antar at glasspartiet ble montert først etter at bjelken var ferdigstøpt. Jeg synes at det å plassere en betongbjelke mer eller mindre i fasaden tyder på manglende byggkompetanse. Kan han vise frem konstruksjonsberegningen og armeringstegningen?
Det finnes ingen konstruksjonsberegninger eller armeringstegninger. Manglende byggkompetanse er vi enige om, dette mener også 3 stykker besiktigelsesmenn.

W witten skrev:
...og dette uten at det engang er snø på taket.
Akkurat. Nå bor vi så langt sør man kan komme, og i de tre årene vi har bodd her, har vi knapt hatt noe snø i det hele tatt. Men det kan man ikke stole på, været er jo uberegnelig.

Det hadde vært spennende å høre hvordan de armerte en bjelke med spennvidde på 6m. Den burde nok forspennes i.s.f. hvilket jeg tviler på er gjort. Nå har det jo selvfølgelig blitt konstatert at de har tabbet seg ordentlig, men hvordan man i det hele tatt kunne tro at det skulle funke...

• Liker
Gissemisse
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.