Den har jo ingen opplegg i det hele tatt så vidt det ser ut, og i så fall tar den antakelig ingen last. Min gjetning blir da at den er satt opp bare for syns skyld.

Eller ja, er den urjackad som du sier har den selvfølgelig et oppsag. Hmm, en planløsning/skisse kan nok gi flere ledetråder.

Har løst det hele... tok et inspeksjonskamera og sendte inn i hullet. et stykke opp så man hvordan det var utskåret i bjelken og øvre del forsvant inn i veggen/hammerbåndet.

• Liker
Surly
  • Laddar…
Nissens
N NorthernLiving skrev:
Har løst det hele... tok et inspeksjonskamera og sendte inn i hullet. et stykke opp så man hvordan det var uthullet i bjelken og øvre del forsvant inn i veggen/hammarbandet
Rett merkelig, hvorfor har man en så kraftig bjelke da?

Nissens Nissens skrev:
Rett merkelig, hvorfor har man en så kraftig bjelke da?
Nå er jeg ingen ekspert i det hele tatt på konstruksjon, men jeg tror at selv om ikke "hele" bjelken hviler på opplaget, så hjelper det om den er kraftigere i øvrige deler.

Sammenlign med en fagverksbjelke der ikke "hele" bjelken har opplegg;
Diagram av takstol med fackverk, med nummererte deler som viser ledd og stag for å illustrere konstruksjonselementene.

Den kunne være hengslet, altså opphengt i kryssende bjelker.

Mikael_L
Bjelken kan jo også hvile på andre/flere støtter, i form av stolper her og der.
Det finnes jo ingen tvang om at opplaget må være ytterst.

S Styrman_jansson skrev:
Nå er jeg ingen ekspert i det hele tatt på konstruksjon, men jeg tror at selv om ikke "hele" bjelken hviler på opplaget, så hjelper det om den er kraftigere i øvrige deler.
Ja, slik er det.
Men samtidig er det økt risiko for at bjelken splittes hvis det er gjort slik.
Skjærspenningen er høyest ute i endene.
Illustrasjon av bjelker med tekst "Spänning i balkar: Skjuvspänning", viser hvordan skjuvspenning påvirker bjelkene.

• Liker
karlmb og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.