Vi har kjøpt et hus, ser nå at det er hull mellom tapeten/veggen og bjelken i taket.
Hvordan sitter dette sammen for å holde opp bjelkelaget for overetasjen.
Skal man gjette den er betydelig tykkere og bare gjort et uttak (ganske stort).
At den så ligger på noe høyere opp helt ut i veggen
Kan stikke inn tommestokken 12cm rett opp i hullet.

Har riktignok holdt i over 18 år så falle ned er lite sannsynlig. Så bare veldig merkelig ut.

• Bilde av et hull mellom vegg og bjelke i taket, med en tommestokk som måler dybden på hullet til 12 cm.
  • En bjelke i taket med et synlig gap mellom tapet og treverk, som viser en konstruksjonsdetalj med mulig hullrom opp mot taket.
  • Et finger peker inn i et gap mellom tapet og en takbjelke, avslører en spalte som er ca. 12 cm dyp mot taket.
Har dere en plantegning som dere kan peke ut bjelkens plassering?

A anis16 skrev:
Har dere en planløsning som dere kan peke ut bjelkens plassering?
Nei dessverre, men sitter midt i stuen ut mot ytterveggen
Skal prøve å fikse en skisse

Bjelken er antagelig kledd inn i noe..

Kan du stikke inn tommestokken rett underfra?

For der du stikker nå er du nok bare ved siden av..

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Bjelken er antagelig innkledd i noe..

Kan du stikke inn tommestokken rett underfra?

For der du stikker nå er du nok bare ved siden av..
Rett underfra er vanskelig da den er i linje med veggen. Men går å skyte inn fra siden og skrått opp

• Målebånd skyves inn mellom en vegg og en list, viser avstand i et hjørne.
  • Linjal måler avstand mellom vegg og horisontal overflate, vise utfordring med innsetting fra siden og skrått oppover.
  • Tak med synlige trebjelker og veggpanel i et rom, sett fra en vinkel under bjelken, som viser sammenføyningen mellom veggen og taket.
T
Sikker på at det er en bærende bjelke da?
Noen setter jo opp falske bjelker fordi "det er pent" mener jeg..

• Liker
Anonymiserad 156538 og 2 andre
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Sikker på at det er en bærende bjelke da?
Noen setter jo opp falske bjelker for at "det er pent" mener jeg..
Neida, ikke det.
I og for seg hvis mellomgulvet går i husets lengderetning og ikke tvers over huset. Så trenger ikke bjelken være bærende i det hele tatt.

Om mellomgulvet går i rød pils retning i stedet for blå. Trenger den vel ikke være bærende.

• Innendørs tak med røde og blå piler som viser retninger for mellomgulvets bærekraft.
Tenker meg at det er en I-bjelke i stål kledd med tre, og da er det ikke noe rart i det hele tatt at du kan stikke tommestokken inn slik som du gjør, for der finnes det ikke noe materiale uansett..

• Liker
Henningelvis
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Tänker mig att det är en I-balk i stål inklädd med trä, och då är det inget konstigt alls att du kan stoppe inn tommestokken slik du gjør, for der finnes det ikke noe materiale uansett..
Kanskje går det an å bekrefte med en sterk magnet?

• Liker
Peter787
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Kanskje mulig å bekrefte med en sterk magnet?
Eller med å "prøvespiker" oppover mot bjelken i sprekken. Er det stål burde man kunne kjenne det. Kanskje vanskelig å gjøre uten at det blir merker dog.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Kanskje går an å bekrefte med en sterk magnet?
Jeg tror ikke den engang trenger å være kjempesterk.. enten kjenner du at den dras mot bjelken (selv om den ikke klarer å sitte fast) eller så gjør den ikke det..
Ligger bjelken langs med takåsen eller vinkelrett mot?

Violina Violina skrev:
Jeg tror ikke engang den trenger å være veldig sterk .. enten føler du at den trekkes mot bjelken (selv om den ikke orker å sitte fast) eller så gjør den ikke det ..
Ligger bjelken langs med takåsen eller vinkelrett mot?
langs med takås

N NorthernLiving skrev:
langs med takås
Altså vinkelrett mot takstolene?

Da skulle den absolutt kunne ha erstattet en hjertevegg..

Violina Violina skrev:
Altså vinkelrett mot takstolene?

Da kunne den absolutt ha erstattet en hjertevegg..
Ja vinkelrett mot takstolene.
Den er i solid tre, ikke innkledd i-bjelke
Har en liknende trebjelke på kjøkkenet i tilsvarende sted. Er samme planløsning siden huset ble bygget.
Får for meg at den ligger på hammerbåndet og hullet mot veggen jeg ser er utskåret fra bjelken når den går ned forbi innsiden av veggen.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.