Jeg skulle ha stiftet opp en plastfolie når jeg uansett holdt på. Rett som det er vil du forbedre varmen og isolasjonen der og da er det unødvendig å rive alt igjen.
Plasten gjør jo liksom ingen skade bare av å være der.
Om jeg forstår riktig er det boareal over garasjen. Så vidt jeg vet er det bare i yttervegger og tak man har dampsperre. Ikke i innervegger og etasjeskiller.
I mitt garasje med snekkerverksted har jeg visse fester/hengere i taket samt stikkontakter. Kan være verdt å tenke på nå som du ser hvor bjelker går. El kan man jo dog legge utenpåliggende om det bare er garasje.
Jeg ville ha stiftet opp en plastfolie når jeg først var i gang. Riktig som det er vil du forbedre varmen og isoleringen der, og da er det unødvendig å rive alt igjen. Plastikken gjør jo liksom ingen skade bare ved å være der.
Ah alright. Ja, garasjen er uoppvarmet men med oppvarmet boareal ovenfor. Tenker langsiktig å bo her i 50 år, så ja, jeg griper gjerne sjansen hvis det gjør noen nytte.
AAvemo skrev:
Hvis jeg forstår riktig, er det boareal over garasjen. Så vidt jeg vet er det bare i yttervegger og tak man har dampsperre. Ikke i innervegger og mellomgulv.
Nei, jeg har ingen anelse, det var som sagt når jeg googlet at flere sider sier at man skal sette dampsperre før takgips uansett scenario. Men jeg selv vet ikke
Gg.kraft skrev:
I min garasje med snekkerverksted har jeg visse fester/oppheng i tak samt stikkontakter. Kan være verdt å tenke på nå når du ser hvor bjelkene går. El kan man jo dra utenpåliggende om det bare er garasje.
Ser dessverre ikke bjelkene på grunn av råsponten som jeg tenker la sitte igjen ☹️ Men bra input. Jeg drar strømmen utvendig til lysrør
Nei, jeg har ingen anelse, det var som sagt når jeg googlet at flere sider sier at man skal sette opp dampsperre før man setter på takgips, typ uansett scenario. Men jeg vet selv ikke.
Det finnes flere angrepspunkt her. For det første. Du har et gammelt hus som er bygd uten dampsperre noen steder. Det går an å fortsette på den måten.
Scenariet man vil beskytte mot med en dampsperre er at varm fuktig luft fra et oppvarmet rom vandrer ut gjennom konstruksjonen mot den kalde utsiden. Da kan fukt kondensere der og skape fuktskader. Så en forutsetning for at dampsperren skulle gjøre nytte i ditt tilfelle er at det vanligvis er varmere i garasjen enn i boligarealet ovenfor. Derfor tror jeg at sidene du fant, forutsatte at det var et tak som munnet ut til utsiden, og ikke et etasjeskille.
Det finnes flere angrepspunkter her. For det første. Du har et gammelt hus som er bygget uten dampsperre noe sted. Det går an å fortsette på den måten.
Scenarioet man vil beskytte mot med en dampsperre er at varm fuktig luft fra et oppvarmet rom vandrer ut gjennom konstruksjonen mot den kalde utsiden. Da kan fukt kondensere der og skape fuktskader. Så en forutsetning for at dampsperren skulle gjøre nytte i ditt tilfelle er at det vanligvis er varmere i garasjen enn i boligarealet ovenfor. Derfor tror jeg at sidene du fant forutsatte at det var et tak som munnet utad og ikke et etasjeskillere.
Ok takk kjempebra info. Da kanskje jeg hopper over det steget 👍🙂
Ja garasjen er uoppvarmet, men oppvarmet boareal ovenfor. Tenker langsiktig å bo her i 50 år, så ja jeg benytter gjerne muligheten hvis det gjør noen nytte.
Ok. Jeg trodde det var yttertak ovenfor. Er det bare et mellombjelkelag så trengs ingen plast.
Takk for all deres hjelp, fantastisk input man får fra alle.
I dag har jeg kjørt av gårde med alt gips til søppelfyllingen, alt kom med på to turer i bagasjerommet.
Byggmax har åpent i morgen og så på fredag som tidligst, lurer på om jeg skal chille litt over jul eller om jeg skal få kjøpt noen plater i morgen.
I og med at det ikke var en synlig råspont bør den være spikret direkte mot bjelkelaget.
Dvs, du ser visst bjelkene, i form av spikre-rader.
(Hadde det vært et synlig tretak er det jo en risiko for at man har regla opp først for å få bordene i "riktig retning" estetisk sett.)
Jeg funderte også på om de var spikret mot bjelkene, men det føles veldig rart. I så fall betyr det at mine bjelker går langs med husets langside i stedet for kortside? Så bygger man vel ikke hus? Haha
Det er fra 1961
I og med at det ikke var en synlig råspont bør den være spikret direkte mot bjelkelaget.
Dvs, du ser visst bjelkene, i form av spikrader.
(Hadde det vært et synlig tretak finnes det jo en risiko for at man har reglet opp først for å få plankene i "riktig retning" estetisk sett.)
Oppdatering: lyste opp i taket og ja du ser ut til å ha rett. Jeg trodde at alle bjelker i huset gikk langs kortsiden men i garasjen ser det ut som de går på husets langside. Der ser man.
Synd at jeg ikke har noen tegninger fra da det ble bygget...
Oppdatering: lyste opp i taket og ja, du ser ut til å ha rett. Jeg trodde at alle bjelkene i huset gikk langs kortsiden, men i garasjen ser det ut til at de går på husets langside. Der ser man.
Veldig synd at jeg ikke har noen tegninger fra da det ble bygget...
La meg gjette at du har noe flere vegger enn det i etasjen?
I så fall er det vanlig å ha etasjeskilleren mellom noen av veggene. De får da navnet bærende vegger. Det vil si, de bærer opp etasjeskilleren ovenfor.
Da kan man bruke kortere/spinklere bjelker enn om det skal ta hele bredden.
La meg gjette at du har noe flere vegger enn så i etasjeplanet?
I så fall er det vanlig å ha bjelkelaget mellom noen av veggene. De får da navnet bærende vegger. Altså, de bærer opp bjelkelaget ovenfor.
Da kan man bruke kortere/smalere bjelker enn om det skal ta hele bredden.
Toppen takk for infoen! Hadde fått for meg at bjelkelaget alltid lå i samme retning 😁 Men da er det sannsynligvis litt blandet i huset 👍
Da har jeg skrudd opp min livs første gipsplate
Støtten fungerer bra
Hadde kjøpt denne for å gjøre det lettere, tror den fungerer helt ok, nok meg som trenger å få inn følelsen litt. Lett at bitsen sklir på skruen når den nesten er skrudd inn, uklart hvordan man unngår det helt. Men veldig praktisk med magnetfunksjon
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.