11.015 lest ·
59 svar
11k lest
59 svar
Billig innertak som ikke er gips?
Hei.
Jeg vil gjerne bytte innertak i garasjen, det er original gips fra 60-tallet der alle fugene har begynt å slippe.
Det hadde vært herlig å slippe takgips med alt det innebærer. Det føles praktisk å bruke takpanel som man bare klamrer opp med luftpistolen.
Utseendet spiller ingen stor rolle da det bare er jeg som kommer til å se det.
Hva er den billigste og enkleste som ikke er gips?
Begge disse koster 160kr kvm, lurer på om det kan være riktig vei å gå?
https://www.hornbach.se/p/takpanel-moelven-regina-original-vit-12x620x1220mm/8645824/
https://www.byggmax.se/innertak-5-pack
Jeg vil gjerne bytte innertak i garasjen, det er original gips fra 60-tallet der alle fugene har begynt å slippe.
Det hadde vært herlig å slippe takgips med alt det innebærer. Det føles praktisk å bruke takpanel som man bare klamrer opp med luftpistolen.
Utseendet spiller ingen stor rolle da det bare er jeg som kommer til å se det.
Hva er den billigste og enkleste som ikke er gips?
Begge disse koster 160kr kvm, lurer på om det kan være riktig vei å gå?
https://www.hornbach.se/p/takpanel-moelven-regina-original-vit-12x620x1220mm/8645824/
https://www.byggmax.se/innertak-5-pack
Elektronikkentusiast
· 506 innlegg
Kanskje ikke svaret du vil ha men;
Hadde lignende utseende i mitt garasje, akkurat før det begynte å henge dråper i skjøtene ved kraftige regnskyll 😕
Hadde lignende utseende i mitt garasje, akkurat før det begynte å henge dråper i skjøtene ved kraftige regnskyll 😕
Ja det får vel vise seg når jeg har fått bort en gipset 😁 Det er dog i bunnplan så isåfall får det regne inn fra siden. Tror det er mer sannsynlig at det kanskje drypper fra noe kopparrørSkogspromenix skrev:
Elektronikkentusiast
· 506 innlegg
Godt, da er det sikkert ikke slike bekymringer 👍N naikon skrev:
Ontopic så har jeg satt opp byggmax takplater (glatte hvite) med godt resultat. Forutsetter jo noe å skru i ovenfra såklart
Det burde ikke være noen problemer med å sette opp de panelene i taket. Men hva vil du vinne på det? Om det bare er fuger som begynner å slippe etter 60 år, virker det mer logisk å sparkle og male om.
Rått. Kjørte du skrue, spiker eller klammer?Skogspromenix skrev:
Alle fugene er i ferd med å slippe, og taket er generelt ganske slitt. Fuktbeskadiget gips i det ene hjørnet fra tidligere lekkasje.A Avemo skrev:
Hadde også vært godt å ta ned og ta en titt i bjelkelaget og se at alle rør er hele.
Gjorde litt mer research (ny på dette med renovering) og kjøper man takgips så heter det kortplank og har faset kanter og danner et liknende rutemønster som innerpanelet ovenfor. Og man slipper å sparkle skjøtene, noe som er hovedpoenget
https://www.byggmax.se/takgips-p07212
Da blir kostnaden ca 1700 (ekskl. maling) vs 3100 for takpanelen (allerede malt).
Hvilket hadde dere valgt?
https://www.byggmax.se/takgips-p07212
Da blir kostnaden ca 1700 (ekskl. maling) vs 3100 for takpanelen (allerede malt).
Hvilket hadde dere valgt?
Jeg gjetter at det er litt enklere med takpanelet. Men det kan avhenge av om du må sette opp spikklister også. Det er nok ingen stor forskjell. Det er en god idé å ikke være alene når du skal sette opp platene.
Jeg ville nok latt eksisterende plater sitte igjen. Sitter de dårlig kan man lett dra i flere skruer fordi det synes hvor kantene er. Er det så fuktskadet at platen sprekker kan man bytte ut en mindre bit bare der. Deretter er det bare å sparkle og male. Enklere og billigere enn å bytte alt.
Jeg ville nok latt eksisterende plater sitte igjen. Sitter de dårlig kan man lett dra i flere skruer fordi det synes hvor kantene er. Er det så fuktskadet at platen sprekker kan man bytte ut en mindre bit bare der. Deretter er det bare å sparkle og male. Enklere og billigere enn å bytte alt.
Bra innspill, kanskje verdt å vurdere.A Avemo skrev:Jeg gjetter at det er litt enklere med takpanelet. Men det kan avhenge av om du må sette opp spikrekker også. Det er nok ingen kjempestor forskjell. Det er en god idé å ikke være alene når du skal sette opp platene.
Jeg ville nok latt eksisterende plater sitte igjen. Sitter de dårlig kan man lett dra i flere skruer siden det vises hvor kantene er. Er det så vannskadet at platen revner, kan man bytte en mindre bit bare der. Deretter er det bare å sparkle og male. Enklere og billigere enn å bytte alt.
Ja, hvorfor ikke. Hva ender du opp på for pris per m2 omtrent?J Joonazz skrev:
Nice, høres bra ut. Kjørte du med plateheis eller holder det hvis man har en teleskopstøtte? Er alene.A A.Barman skrev:
Jeg satte sånt gipstak i mitt nybygde garasje. Raskt og smidig. Fremfor alt da lektene bak var satt med stor omhu på rett c/c. Platene er jo mindre og mer håndterlige enn vanlige, fullstore veggplater. Det er dog fortsatt slitsomt å arbeide over hodet. Framfor alt om man vil gjøre det rolig og metodisk og passe alt sammen godt inn. Jeg gjorde det meste selv, uten medhjelper, så jeg leide en gipheis over en helg. Noen hundrelapper har i og for seg stor påvirkning på din kalkyle, men jeg syntes det var verdt hver krone. Ingen problem å gipse hele taket i min dobbeltgarasje over en helg, på egen hånd.N naikon skrev:Gjorde litt mer research (ny på dette med renovering) og kjøper man takgips så heter det kortplank og har fasade kanter og danner et lignende rutemønster som innerpanelen ovenfor. Og man slipper å sparkle skjøtene, hvilket er hovedpoenget
[lenke]
Da blir kostnaden ca 1700 (ekskl. maling) vs 3100 for takpanelet (allerede malt).
Hvilket hadde dere valgt?
Sparklet kun skruehodene. Har dog sett dem som ikke engang gjorde det, men bare malte over alt sammen. Det avhenger av hvilket ønsket finish man har. For noen kan sparkel anses som overkurs i en garasje.
Topp veldig bra innspill. Høres nesten ut som det kan gå mot dette. Men ja, skal man leie en lift blir det litt vanskelig å beregne kostnaden, hadde gjerne gjort dette i ro og mak når man har tid til overs. Som sagt har jeg en vanlig takstøtte, burde kunne bygge en enklere plattform av litt tiloversblevne lekter å fordele gipsplaten på.S Stuff skrev:Jeg satte sånt gipstak i mitt nybygde garasje. Ganske raskt og enkelt. Spesielt da lektene bak ble satt med stor omhu på riktig cc. Platene er jo mindre og mer håndterlige enn vanlige fullstørrelse veggplater. Det er dog likevel slitsomt å arbeide over hodet. Spesielt om man vil gjøre det rolig og metodisk og passe inn alt sammen bra. Jeg gjorde det meste selv, uten hjelpere, så jeg leide en gipseheis over en helg. Noen hundrelapper har riktignok stor påvirkning på din kalkyle men jeg syntes det var verdt hver eneste krone. Ingen problem å gipse hele taket i min dobbelgarasje over en helg, på egen hånd.
Sparklet kun skruehodene. Har dog sett dem som ikke engang gjorde det, bare malte over alt sammen. Det avhenger av hvilken finish man ønsker. For noen kan sparkel anses som unødvendig i en garasje.
Ja det går med støtter (og en god kompis) også.N naikon skrev:Toppen kjempebra innspill. Høres nesten ut som det får helle mot dette.
Men ja skal man leie en lift blir det litt vanskelig å beregne kostnaden, hadde gjerne gjort dette i ro og mak når man har tid til overs.
Som sagt har jeg en vanlig takstøtte, burde kunne gå å bygge en enklere plattform av litt overblivne stendere å fordele gipsplaten på
Men med en plateløfter og en helgs arbeid var det ingen som helst stress. Det bygde så klart på at alt forarbeid med lekter var klart og at all gips og skruer fantes hjemme.
Vil man rapppe opp enda mer kan man nøye seg med å skru ganske spredt når man heiser opp platene. Så når liften er returnert kan man gå etter og skru litt tettere.


