Begynte å rive i dag og det ser ut som at jeg har råspont i hele taket!
Tak med revet gips avslører trepanel under, del av renoveringsprosjekt hvor spørsmålet er om panelet kan beholdes som tak.

Et ekte nybegynnerspørsmål nå, er gipsen bare for utseendets skyld? Kan jeg like gjerne beholde råsponten som tak, eller er det dårlig på noen måte?

N naikon skrev:
Et skikkelig nybegynnerspørsmål nå, er gipset bare for utseendets skyld? Kan jeg like gjerne beholde råsponten som tak eller er det dårlig på noen måte?
Hva finnes på andre siden av råsponten? Hvis det ligger løsullen direkte på kan det muligens finnes steder hvor det ikke blir helt tett slik at det kan lekke forbi løsullen som faller fra taket nå og da. Men om det er oppholdsrom ovenfor er det nok ingen merkeligheter ellers.

• Liker
naikon
  • Laddar…
C
N naikon skrev:
Et ekte nybegynnerspørsmål nå, er gipsen bare for utseendets skyld?
Sannsynligvis nødvendig for branncellebegrensningen. Så kanskje ikke bare å erstatte med hva som helst...

• Liker
Huddingebo og 2 andre
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hva finnes på andre siden av rupanelet? Hvis det ligger løsull direkte på, kan det muligens finnes steder hvor det ikke blir helt tett, slik at det kan lekke forbi løsull som faller ned fra taket nå og da. Men hvis det er boareal ovenfor, er det nok ingen merkeligheter ellers.
Har ikke fjernet noe panel i bjelkelaget, så vet ikke eksakt, men dette fant jeg om bjelkelaget:
Typewritten dokument som beskriver bjälklagets specifikationer, inklusive råspont, trossbottenpapp och isolering med spån samt beläggning med fiberplatta och linoleum.
Så det høres ut som om det er bunnpapp som holder isolasjonen på plass fra rupanelet?

C cpalm skrev:
Antagelig nødvendig for branncellebegrensningen. Så kanskje ikke bare erstatte med hva som helst...
Ah alright. Ok kanskje best å sikte på takgips uansett da 😁

Fortsett å rive og det faller ned litt spon fra sprekkene, så helt tett ser det ikke ut til å være.

Har du fortsatt ovn som du fyrer i?
I så fall bør du absolutt beholde gips i taket.

Men om du i stedet har varmepumpe eller annet som ikke er mer brannfarlig enn annen hjemmeelektronikk, så er det kanskje ikke like nødvendig.

(Dvs kravene kan ha minket, men det er sjelden en ulempe med "for god" brannbeskyttelse...)

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du fortsatt en ovn du fyrer i?
I så fall bør du absolutt beholde gips i taket.

Men hvis du i stedet har varmepumpe eller noe annet som ikke er mer brannfarlig enn valgfri annen hjemmeelektronikk, så er det kanskje ikke like nødvendig.

(Altså kan kravene ha blitt mindre, men det er sjelden en ulempe med "for god" brannsikring...)
Nei fjernvarme. Men har en tanke om å ha bilen stående.
Med tanke på sagsponen som siver imellom samt brannrisikoen så tror jeg planen blir å sette opp takgipsen med tidligere lenket hvor man slipper å sparkle

Fortsetter å rive, sitter som hardest langs med veggen. Går på med en lang flat skrutrekker og hammer og brekkjern imellom. Han har spikret gipsen for å overleve en apokalypse. Tar lang tid, men gratis treningsøkt samtidig
En halvveis revet tak i et rom med verktøy og gipsrester på gulvet; en tildekket gjenstand står mot en vegg med et lite vindu.

Nå bruker jeg vanlig åndedrettsvern, bør jeg i stedet bruke halvmasken med P3-filter tror dere?

Skal du ha en bil stående der er det helt klart bra med gips.
(Hos meg er mitt hobbyrom bygget som alternativt garasje, det har dobbeltgips i taket for brannsikring)

Det støvet er jo ikke det verste du kan rammes av, men ikke noe støv er sunt og min gjetning er at du får en ganske kornete snørr når du arbeider med det der. :)

Har du mulighet til å bruke en halvmaske så vil du føle deg kvikkere etterpå.

• Elsker
naikon
  • Laddar…
Okei det som tar absolutt lengst tid er kantene. Gamle gipset går inn under pussen og er vrient å få ut.
Hvordan ville dere gjort her?
Gått rundt med multisliperen og fått en rett beskjæring, eller forsøkt å få ut all gips fra hjørnene?
Trehimling med synlig kant hvor gips møter vegg, noe ujamt gipslag ved hjørnet.
Elektrisk multisliper brukes til å skjære gjennom gips langs en veggkant, med trepanel i bakgrunnen.

• Liker
Rickard.lj
  • Laddar…
Jeg ville bare ha kuttet. Enten med multisagen eller rett og slett med en kniv og dra det sånn nogenlunde. Du kommer jo ikke til å orke å prøve å få platene inn i spalten uansett, så da er det jo bedre at den er fylt med gips og at du deretter setter opp platene kant i kant og sparkler der det blir for stygt.

• Liker
naikon
  • Laddar…
C
Det kan jo oppfattes som overarbeidet, men bare for å ha det sagt så om du skal følge noen "systemløsning" som oppfyller EI30 eller EI60 om det nå formelt er det som gjelder, så stilles det trolig spesifikke krav til utførelsen av skjøten i vegg/tak-vinkelen.

• Liker
Peter_Ker og 2 andre
  • Laddar…
N naikon skrev:
Okei nesten helt klar med rivningen så straks tid for å kjøpe takgips. Synd at Byggmax har stengt neste uke!
[bilde]

Ifølge disse to sidene
[lenke]
[lenke]
skulle jeg ha en dampsperre. Er det noe som er aktuelt for meg å sette opp før gipsen?
Fantes det ikke dampsperre før, så trenger du neppe det etter heller. Kommer du til å endre bruksområdet for garasjen på noen måte? For eksempel begynne å dra inn mer snø og slaps enn tidligere?

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Fantes det ikke dampsperre før så trenger du nok ikke det etter heller. Skal du endre bruksområdet for garasjen på noen måte? F.eks begynne å dra inn mer snø og slaps enn tidligere?
Okei takk!! Nei kommer ikke til å dra inn noe 😁

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.