Hvilket tror dere er det billigste byggematerialet? Tre, murstein eller finnes det noe annet?

Det kommer jo helt an på hva du skal bruke det til. Skal det ha noen isolerende egenskaper eller?

myrslok skrev:
Hvilket tror dere er det billigste byggematerialet? Tre, murstein eller finnes det noe annet?
Merkelig spørsmål vil jeg påstå egentlig... Det avhenger helt av hvilke krav din bygning skal oppfylle...
Men generelt så er tre billigere å bygge med, mens murstein har en billigere LCC.
Som mellomvegg er murstein bedre på lyd enn tre osv osv...

Billigste byggematerialet må være det som du graver opp fra bakken der huset skal stå. ;)

Det finnes en bevegelse med opprinnelse fra Danmark som bygger hus av halmballer som de deretter lerpussar. Det burde nok være det billigste byggematerialet som man kan se langtidsstudier på.

....men om vi snakker konvensjonell byggteknikk så er trekledde trehus det billigste å produsere. Dog har de også den korteste levetiden og krever mest vedlikehold.

Spørsmålet er altså om man vil betale direkte eller betale litt senere......

Får passe på å skrive enda en linje om halmballer før jeg slår av datamaskinen...
Jeg har bygget hus (120 kvm) med halmballer som kom fra en nabogård. Da gravemaskinen gravde for avløpsanlegget fikk jeg utmerket blåleire. Armering til leirebruket kom også fra bonden (kumøkk m.m.) Jeg gjetter at isolasjonen til gulv/tak/vegger + leire + sand m.m. + transport har kostet totalt 8.000 kr, noe som jo er en fjert i verdensrommet hvis man sammenligner med konvensjonelle materialer.
Ålen

Mikael_L
volvo skrev:
....men om vi taler konvensjonell byggteknikk så er trekledde trehus det billigste å produsere. Dog har de også den korteste levetiden og krever mest vedlikehold.
En iglo er enda billigere og har enda kortere levetid... :D

Men til TS vil jeg også stille spørsmålet om det er kun byggematerialets pris du er interessert i eller om det er samlet kostnad for material + tid (tid er jo også en kostnad, spesielt om du leier arbeidskraft)

Halmballhus er vel ganske uslåelig i materialpris, hvor tidskrevende jobben er vet jeg ikke. Trehus ligger nok ganske godt til for begge parametrene. Noen former for stein kan nok være vel så billig hva gjelder materiale, men arbeidstiden drar nok på muring og pussing og sånt.

Til Halmhusets ulempe er at det er veldig tidkrevende - svært arbeidsintensivt om man sammenligner med trehus / regelverk. Da vi bygde var det imidlertid en fordel med halmhuset at det var så enkel teknikk, helt igjennom. Hvem som helst uten erfaring og utdanning, tilogmed moren og småbarna kan hjelpe til å bære halmballer og smøre leireblanding. Det gjør jo at det ikke trenger å bli at man selv må løpe rundt og tøffe seg med snekkerbeltet og spikre sammen hele elendigheten, kanskje sammen med noen ansatt kyndig. Som sagt - det blir mye å veie inn, og i slutten blir det nok på ett ut om man regner med sin egen arbeidstid man må legge ned på byggverket.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.