I hvilket stadium kan man egentlig rive avstivningen av stenderverket ved et husbygg? Si at huset er rektangulært med kun bærende yttervegger og fagverktakstoler. Ytterveggene består av stående 45x170, taket er kledd med rupanel. Om veggene er ferdige mot utsiden, kledd med vindsperre, lekter og panel, og taket er tett med rupanel og papp. Kan man da rive all avstivning av stenderverket? Altså både diagonalavstivning og avstivningene mot grunnen. Jeg har diskutert dette med et antall snekkere, men ingen synes egentlig å ha noen klare svar. Min tanke er at man ikke har oppnådd noen videre skivevirkning i ytterveggene, og at de derfor ikke er stabile mot horisontalkrefter fra f.eks. vind. Eller er de tilstrekkelig stabile når panelet er på? Hvis man bruker utvendig gips, anses stenderverket å være tilstrekkelig stabilisert for å rive avstivninger når utvendig gips er på? Jeg blir ikke helt klok på dette med vindlaster, og jeg vet ikke om jeg overdriver vindpåvirkningen på et småhus, så all input tas imot med takk!