Hei! Som nyboligeier tok det ikke lang tid før jeg havnet her :)

Rev ned tapetene i stuen for å tapetsere på nytt og avdekket da en del sprekker i veggen (betongvegg). Det ser ut til at det kan løsne ganske store (10-20cm) biter av betong rundt sprekkene hvis man pirker med en skrutrekker. Det ser imidlertid ut som sprekkene er gamle, for tapetet har nok sittet der i minst 20 år, og det var noe form for fiberduk over som jeg antar stabiliserer sprekkene.

Ønsker ikke bare å fylle med fint sparkel og legge tapetet uten videre, så jeg vil gjerne høre med dere om hva jeg bør bruke for å fikse denne skaden?
Diskuterte med en venn om dette, og han anbefalte lettbetong, hva sier dere? Og bør jeg armere på noen måte?

Legger ved noen bilder.
 
  • Vegg med gamle tapetrester, avslørende sprukket betong under, sprickor synlige i hjørnet nær taket. Tapeten fjernet delvis for renovering.
  • Betongvegg med synlige sprekker og avskallet overflate, delvis dekket av tapet. Noe fiberduk sees, antagelig brukt for å stabilisere sprekkene.
  • Vegg i stue med avrevet tapet, avslører sprekker i betongveggen. Fiberduk er synlig for å stabilisere. Større betongbiter ser løse ut.
  • Betongvegg med avrevet tapet, synlige sprekker og løsner betongbiter. Sprekker dekket tidligere av fibermateriale for stabilisering.
Gipsmørtel! Dropp armering.
 
Det ser ut som fuktskader. Er det yttervegg?

Har du fukt som trenger inn så løsner gipsnchen puss etter noen uker...
Se til at det ikke er fukt (kan også være noen gammel vannskade).

Sprekkene er ganske omfattende synes jeg. Kanskje ta inn en byggingeniør for å se på det?
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
K Kroged skrev:
Hei! Nyblitt huseier som man er, så tok det jo ikke lang tid før man havnet her :)

Rev ned tapeter i stuen for omtapetsering og blottet da en del sprekker i veggen (betongvegg). Det ser ut til å kunne løsne ganske store (10-20cm) biter med betong rundt sprekkene om man pirker med en skrutrekker. Dog ser det ut som om sprekkene er gamle, for tapeten har nok sittet der i 20 år ihvertfall, og der satt noen form for fiberduk over for å stabilisere sprekkene antar jeg.

Vil ikke bare fylle med fin sparkel og plystre i veg med tapeten, men vil høre med dere hva man skal bruke for å fikse denne skaden?
Diskuterte med en venn om dette, og han anbefalte lettbetong, hva sier dere? Og bør jeg armere på noen måte?

Legger ved noen bilder.
Hva finnes på andre siden av veggen?
Jeg synes det ser ut som puss og ikke betong, det ser også ut som om noen har forsøkt å reparere sprekkene tidligere.

Hva finnes ovenfor?
Sprekken som går fra tak til gulv ser ut til å være rett under takbjelke/takstol.
Er det loft ovenfor, så gå opp og se hvordan det ser ut.
Mitt synsinntrykk sier meg at sprekken er ca. 1 meter ut fra hjørnet! stemmer det?

Ikke reparer noen sprekker før du vet hvorfor det har sprukket.
Jeg kan ta helt feil, men vanskelig å tyde uten å være på stedet.

/Niklas
 
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.