Har bygd en entrétrapp av lettklinkerblokker og står nå i valget om hva jeg skal bestrike/pusse/sparkle den med.
Står mellom Ardex A46 og Combimix Betongsparkel, hvorav den sistnevnte er betydelig billigere.
Jeg tror begge produktene vil fungere, men har ikke lykkes med å finne noe bilde eller lignende som viser resultatet. Vil gjerne få en idé om hvordan trappen vil se ut etterpå.
Er det noen som har brukt noen av produktene og har et bilde å dele?
Tenker at det avhenger av hva jeg sparkler med. Ardex A46 har jeg fått anbefalt fra Ardex selv, så det føles trygt. Betongsparkel fra Combimix føles som et tilsvarende produkt, men til omtrent halve prisen av Ardex. Dog ingen anbefaling, så det hadde vært litt mer av et sjansespill.
Hele trappen står på en støpt såle i henhold til kunstens alle regler, frostfritt dybde etc.
Du bør ha nett i dette om det skal holde. Leca må pusses tykt og med skikkelig grunnlag for at det ikke skal sprekke, og det hjelper ikke i det hele tatt å gå hardere, heller tvert imot, det går sannsynligvis enda raskere. Weber ef 260 bør holde, men du må ha hjørnevinkler (det går an å brette det vanlige nettet også for innerhjørnene) på alle trinns ytterhjørner samt nett over platen, så det blir ganske dyrt.
Vil du teste uten nett så har sika noe som heter 723 eller k1 nå som er litt mer fleksibelt, og sto har gm1. Begge må pensles på i et lag først før man legger overflaten.
Men et stort men da det er en veldig bevegelig konstruksjon.
En annen løsning er at du kjøper en fin beleggstein, noen sekker weber 133, en rødgrun og litt tynnpussnett. Grunn alle vertikale trinn, neste dag festes nettet i et tynt lag 133. Dra et lag til dagen etter som du filtrerer fint, så legger du din beleggstein i tynt kammet 133.
Kan virkelig Ardex A46 fungere på disse ekstremt utsatte overflatene? Det er en blanding av gips, sement og sand. Gips utendørs på store overflater...
Combimix Betongspackel er en variant av vanlig pussmørtel (med finere ballast antar jeg) og høy sementinnhold.
Det burde fungere. Tradisjonen sier jo at man bruker rent sementmørtel på slike utsatte overflater, altså blandingen portlandsement (=byggsement) og pussesand.
I dag anbefales også en del armering og kanskje også glassfibertilsetning for å unngå mindre sprekker.
Takk for input!
Har ikke bestemt meg ennå, så alle tanker er velkomne.
Fiberarmert betong er også et alternativ jeg har sett på, dette etter å ha sett en annen på forumet som pusset hele sin betongtrapp med dette. Det burde vel fungere like bra på en trapp av leca, eller hva tror dere?
Jeg brukte Ardex A46. Ganske vanskelig å jobbe med produkt da det har veldig kort "åpningstid" sammenlignet med vanlig puss og mørtel. Jeg småsprang mellom stedet der jeg blandet til trappen 🙃.
Men vi er fornøyde med resultatet. Ga et mer levende inntrykk sammenlignet med støpt trapp. Den har litt fargeforandringer, som jeg tror kommer av ulike forhold mellom mørtel og vann for forskjellige blandinger.
Nå 5 år senere ser det fortsatt bra ut. Den har noen små sprekker her og der, men det ser ut til å være overfladisk da den ikke slipper gjennom noe vann hva det ser ut til.
Legger ved et bilde som ble tatt i fjor.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.