Hei,

Jeg skulle gjerne diskutere dette med dere

Kjellergrunn under oppføring, av Finja Exakt 30cm ISO-blokk, cirka 120m2 plate og 260cm høy grunnmur. På Finjas plate exakt.

For å slippe pussing for flere hundre tusen og potensielle fremtidige problemer med damptetthet, sprekker og gud vet hva, vurderer vi å heller støpe et "skall" av betong rundt hele husets kjelleretasje. Kjellergrunnen ligger til 60% under bakken. Plater under jord og rupanel med tremønster over bakken.

Jeg tenker at man fester et grovt armeringsnett med noen centimeters avstand ut fra Leca-veggen som er helt ubehandlet. Så forskaler vi utsiden og støper 10cm betong.

Det jeg er usikker på;

1, Om vi bør ha et ekstra lag EPS under grunnplaten som stikker ut 10-15cm som betongskallet støpes ned mot, for å eventuelt mildne kapillærbrytning. Eller om man bare støper ned mot makadam, eller ned mot en markduk som ligger på makadam.

2, Om det under betongens tørking kan skape spenninger så det løsner fra leca-muren og gjør at lecaen sprekker.

3, Om det kan skape spenninger under støpingen som gjør at lecaen løsner fra isolasjonskjernen.

4, Om det i det hele tatt finnes formstag som er lange nok til å gå gjennom 30cm leca, forskaling og mothold. For "rimelig" kostnad.

Jeg er selvfølgelig også interessert i deres meninger. Vi vil også snakke med konstruktør, men er redd for at dette er så spesielt at ingen konstruktør har fått disse spørsmålene før. Derfor føltes det bra å spørre på forumet.

Målet er å få en vakker tremønstrete betongoverflate, som er bestandig, relativt damptett og robust.

• Liker
spaxx
  • Laddar…
Jeg tenker også at betongen bør bite fast i leca-overflaten ganske ordentlig, eller hva?

A anders_oj skrev:
Hei,

Jeg skulle gjerne diskutere dette med dere

Kjellergrunn under oppføring, av Finja Eksakt 30cm ISO-blokk, cirka 120m2 plate og 260cm høy grunnmur. På Finjas plate eksakt.

For å slippe pussing for flere hundre tusen og eventuelle framtidige problemer med damptetthet, sprekker og gud vet hva, - så vurderer vi å isteden støpe et "skall" av betong rundt hele husets kjellervåning. Kjellergrunnen ligger til 60% under mark. Plater under jord og rupanel med tremønster over mark.

Jeg ville ALDRI valgt å mure under mark med en ISO-blokk, OM veggen har stort marktrykk mot seg.
Bedre da å mure med massive lecablokker med annenhver rekke doble armeringsjern 8 mm & ha ordentlig med isodren-isolasjon & duk utenfor Lecaen.

Og det trenger ikke koste 100-tusener å utbedre så overflaten blir porefri/tett, du kan blande vanlig murmørtel med vann & bare slemmemure hele overflaten ordentlig så blir den tett. (så noen 1000 kanskje)

Din idé høres ut som ekstrem "overkurs" & dyrt, & hva skulle du vinne på den arbeidsmetoden?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.