Vi er i ferd med å planlegge byggingen av vårt uterom, et rom på 4,5x5m (4,5 m bredt fra husveggen og ut), og jeg vurderer nå å støpe en plate til rommet i stedet for en isolert trebjelkelag. Forarbeidet er allerede gjort med markduk, pukk osv. 60 cm dypt i forbindelse med husbyggingen. Tanken nå er å bygge et uterom for vår-sommer-høst, men å forberede for å en gang i fremtiden kunne bygge det om til et ekstra rom.
Er det overkill å støpe en plate for dette formålet?
Mitt andre spørsmål er, vi vil bruke limtrestolper i ytterkantene for å bære takkontruksjonen som består av tegltak. Holder en vanlig 300 mm betongplate, eller trenger vi å gjøre ekstra forsterkning i hjørnene der stolpene skal stå? Limtrestolpene er dimensjonert i henhold til 190x190 mm.
Og mitt tredje og siste spørsmål er, bør vi gjøre en 400 mm plate siden det eventuelt kan bli et ordentlig rom i fremtiden, eller holder det med 300 mm?
Min tanke ellers er å lage selve betongplaten selv med hjelp av L-element.
Under forutsetning av at jordforholdene er riktige, er en plate den beste løsningen, selv om den ikke er den billigste. Jeg blir imidlertid litt tvilende til målene du nevner. Hva står 300 mm for? Platens kant bør være dimensjonert for de belastningene som blir aktuelle, noe som helst bør avklares først. Hvordan har du kommet frem til 190x190 mm limtrestolper? En slik stolpe med normal høyde kan ta en last på ca 50 tonn. Det føles litt overkill.
Målene 300 vs 400 mm er altså kantbjelkens høyde jeg snakker om.
Ang. søyler så har jeg fått hjelp av en konstruktør fra selskapet som produserer limtreet jeg skal ha (litt biased kanskje)... Det som avgjør dimensjonen er at bjelken vi skal bruke er 190x360 da vi bare kommer til å ha søyler i hver ende av bjelken. Riktignok kanskje det går an å bruke 140x140 også, har ikke sjekket kravene rundt oppleggslengden for bjelken.
Konstruksjonen for taket er således en mønebjelke på 115x405 mm 6 m lang med innfestning i eksisterende hustak i den ene enden og en søyle ned i platen i ytterenden, denne søylen er 115x180 mm. Bjelkelagene er 190x360 mm og ukjent dimensjon (kanskje 115x180 der også?) på de søylene enn så lenge, men disse vil bli plassert i platens hjørner.
Da er jeg med bedre. Hvor i landet ligger huset? Forskjellen mellom Øvre Norrland og Skåne er jo ganske betydelig,
Ofte er det praktisk å bruke samme søylebredde som bjelkebredde selv om det innebærer en skikkelig overdimensjonering. 190x360 tilsvarer 90x450 men innebærer en høydereduksjon som kan være nødvendig, så det forstår jeg også. Om ambisjonen er at platen skal kunne utgjøre en permanent del av huset, så taler det for 400 mm kantbjelke med plass for 300 mm celleplast.
Herlig Huset finnes i de sørlige delene av Dalarna, snøsonen 3.
Ja, det vil bli koblet sammen med huset i en vinkel, så det blir en permanent tilbygging av eksisterende hus. Trenger jeg å gjøre noen form for ekstra forsterkning der søylene skal stå, eller holder det med fotavtrykket fra dem for å fordele ut vekten slik at punktbelastningen ikke blir urimelig høy?
Akkurat som du sier så er det høyden vi er begrenset av, derav den dimensjonen på bære-bjelken.
Der bærende søyler skal stå, ble isoporen i L-støtten fjernet slik at det dannes en armert betong-klakk der.
Jeg er meget fornøyd med bygget og bruker det nesten året rundt, er det over 0˚ C er det ingen problem å ha 21˚.
Det er jo ganske enkelt å kontrollere at kantbalken tåler det aktuelle søyletrykket. Regn med en total taklast rundt 90 kN hvorav 1/4 havner på den søylen som bærer opp mønebjelkens ene ende. Det er vel det kritiske punktet. 22,5 kN på 115x180 mm blir omtrent 1 MPa om jeg regner riktig.
Bare en presisering: Med de søylelastene som ser ut til å bli aktuelle, kreves det en eller annen form for sokkel/bjelkekonstruksjon som kan fordele lasten på en større overflate. Man bør ikke regne med større marktrykk enn 100-200 kPa avhengig av undergrunn.
Tusen takk!! Har du noe forslag til hvordan en alternativ løsning kunne se ut? Limtre som avlastning også der, men da må jo hjørnestolpene ta en større del av lasten også?