Trenger deres hjelp her med hva som er bærende og ikke....

Fakta
Hus fra 69 i skråning
Yttervegger bygget med 25 cm betonghullstein
Over kjelleretasjen ligger det et betongdekke laget i henhold til byggeinstruksjonene
En gang på 70-tallet ble trappehullet flyttet til den plasseringen dere ser på planløsningen, da ble det saget i dekket med resultatet at armeringsjern ble saget over (naturligvis).

Problemet i mitt tilfelle er at i forbindelse med denne ombyggingen ble nye vegger bygget opp i tre og ifølge noen gamle travere her på forumet kan ikke trevegger være bærende med et betongdekke, stemmer dette? I min amatørbetongverden blir spennvidden etter min mening for lang dersom man hadde fjernet alle trevegger i min kjeller...

Det er et problem til, jeg har ingen armeringstegning og dette vet jeg at dere vil ha for å uttale dere, men jeg tenker at det må finnes mange 70-tallshus bygget med betongdekke som man kanskje kan sammenligne med.

så med deres erfaring lurer jeg på om dere kan fortelle litt mer om plassbygd vs prefabrikkert betongdekke
samt fortelle hvilke av veggene i kjelleren som er bærende eller (hvilke dere tror basert på det dere har fått vite)

Selvfølgelig finnes det litt mer info som tykkelser på vegger og slikt, men jeg vil høre en diskusjon.....

Veldig takknemlig for all hjelp

mål mellom yttervegger innside innside 12,5x7,3m

• Dokument med byggebeskrivelse fra 1970-tallet, inneholdende spesifikasjoner om betong, konstruksjonsdetaljer og materialbruk med penn pekende på tekst.
  • Planritning av ett hus fra 1969 i sutteräng med markerade vegger i ulike farger som viser endringer gjort på 70-tallet, inkludert trappehullets posisjon.
  • Byggtegning av hus i gjennomskåret seksjon, viser etasjehøyder på 2,45 m og 2,10 m. Godkjent 1972.
Sist redigert:
Uten armeringstegning blir det bare gjetninger dessverre. Den burde finnes i kommunens arkiv, ikke sikkert at den er digitalisert. Jeg tror at veggen som avgrenser garasjen samt hjertemuren som avgrenser vaskerom og syrom mm er bærende. Muligens også kjellerstuas vegg mot resten av kjelleren (rødmarkert).

Jeg har spurt kommunen to ganger etter tegninger, de har ikke flere sier de……

Justus, når du sier hjerteveggen som avgrenser vaskerom og syrom mener du da den vannrette eller loddrette veggen eller begge? Grønn eller svart

sier seksjonstegningen noe av verdi, alle yttervegger er bygget på såler men ikke veggen i midten, er det vanlig praksis at bærende vegger ikke har såler under seg?

kan du uttale deg noe om spennvidder på et betongdekke (jeg vet at det blir gjetninger men det er veldig verdifullt for meg)

Takknemlig for all hjelp

Jeg mener den grønne veggen. Jeg begriper ikke konstruksjonen helt. Du kan ikke kopiere den tekniske beskrivelsen så den blir lesbar, helst med hjelp av en scanner? Der finnes nok svaret på en del spørsmål.

@justusandersson Er det virkelig noen bærende vegg i kjelleren når den ikke er tegnet inn på snittegningen?

Jo det må det finnes, men den kanskje går parallelt med seksjonen. På bunnivået finnes ingen bærende vegg ettersom huset har fagverkstakstoler.

• Liker
Kane
  • Laddar…
Vi prøver sånn

• Byggeplanskisse med spesifikasjoner som veggmaterialer, tykkelse på betonghålsten og kalksandsten for kjellervegger.
  • Et dokument med sjekklister og tekst inkludert alternativer for byggmaterialer og -tykkelse, med forskjellige boksvalg.
Der står klart og tydelig om veggene i kjelleren: Yttervegger 25 cm btghålsten, bærende mellomvegger 20 cm btghålsten og ikke-bærende mellomvegger 12 cm btghålsten. Det er bare å sette i gang og måle.

• Liker
Kane
  • Laddar…
Ja, dine antakelser stemmer bra justus, de veggene du antok er alle 20 cm, det som gjør meg undrende er det oppsagde trappehullet!

Vil man ikke ha noe som bærer derunder? Der har man satt opp trevegger rundt toalettet!

Jeg omformulerer spørsmålet slik føles 5,5 m x 4 meter (som det vil bli hvis alle trevegger fjernes) som en ok spennvidde på et så (etter min mening) tynt bjelkelag? 14 cm?

Det er kantarmeringen som mangler, det er ikke et bæreevneproblem. Jeg kan tenke meg at man kan stabilisere kanten på en eller annen måte, om det ikke allerede er gjort i forbindelse med oppsagingen. Det finnes andre som kan det bedre enn jeg.

Man skal nok ikke henge seg opp i 14 cm. Betongkonstruksjoners tykkelse påvirkes også av helt andre faktorer som f.eks. krav til lydreduksjon. Spørsmålet ditt kan ikke besvares uten å vite hva som finnes inni betongen. Har det holdt i 50 år, vil det vel holde en stund til.

Jeg holder på og forandrer i kjelleren og har tatt bort det gulmarkerte fra fyrrommet mot garasjen for å få en åpnere hall, byttet ut treveggene mot murede men kjenner fortsatt en viss uro pga det j...a trappehullet

hvordan er det med murpiper hjelper den til å bære opp bjelkelaget?

takk for hjelpen det settes pris på

E egge80 skrev:
hvordan er det med skorsteiner, hjelper de til med å bære opp bjelkelaget?
Nei. Skorsteinen skal ikke være faststøpt. Du kan jo alltid få noen betongproffser til å undersøke trappehullet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.