Trenger deres hjelp her med hva som er bærende og ikke....
Fakta
Hus fra 69 i skråning
Yttervegger bygget med 25 cm betonghullstein
Over kjelleretasjen ligger det et betongdekke laget i henhold til byggeinstruksjonene
En gang på 70-tallet ble trappehullet flyttet til den plasseringen dere ser på planløsningen, da ble det saget i dekket med resultatet at armeringsjern ble saget over (naturligvis).
Problemet i mitt tilfelle er at i forbindelse med denne ombyggingen ble nye vegger bygget opp i tre og ifølge noen gamle travere her på forumet kan ikke trevegger være bærende med et betongdekke, stemmer dette? I min amatørbetongverden blir spennvidden etter min mening for lang dersom man hadde fjernet alle trevegger i min kjeller...
Det er et problem til, jeg har ingen armeringstegning og dette vet jeg at dere vil ha for å uttale dere, men jeg tenker at det må finnes mange 70-tallshus bygget med betongdekke som man kanskje kan sammenligne med.
så med deres erfaring lurer jeg på om dere kan fortelle litt mer om plassbygd vs prefabrikkert betongdekke
samt fortelle hvilke av veggene i kjelleren som er bærende eller (hvilke dere tror basert på det dere har fått vite)
Selvfølgelig finnes det litt mer info som tykkelser på vegger og slikt, men jeg vil høre en diskusjon.....
Veldig takknemlig for all hjelp
mål mellom yttervegger innside innside 12,5x7,3m
Fakta
Hus fra 69 i skråning
Yttervegger bygget med 25 cm betonghullstein
Over kjelleretasjen ligger det et betongdekke laget i henhold til byggeinstruksjonene
En gang på 70-tallet ble trappehullet flyttet til den plasseringen dere ser på planløsningen, da ble det saget i dekket med resultatet at armeringsjern ble saget over (naturligvis).
Problemet i mitt tilfelle er at i forbindelse med denne ombyggingen ble nye vegger bygget opp i tre og ifølge noen gamle travere her på forumet kan ikke trevegger være bærende med et betongdekke, stemmer dette? I min amatørbetongverden blir spennvidden etter min mening for lang dersom man hadde fjernet alle trevegger i min kjeller...
Det er et problem til, jeg har ingen armeringstegning og dette vet jeg at dere vil ha for å uttale dere, men jeg tenker at det må finnes mange 70-tallshus bygget med betongdekke som man kanskje kan sammenligne med.
så med deres erfaring lurer jeg på om dere kan fortelle litt mer om plassbygd vs prefabrikkert betongdekke
samt fortelle hvilke av veggene i kjelleren som er bærende eller (hvilke dere tror basert på det dere har fått vite)
Selvfølgelig finnes det litt mer info som tykkelser på vegger og slikt, men jeg vil høre en diskusjon.....
Veldig takknemlig for all hjelp
mål mellom yttervegger innside innside 12,5x7,3m
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Uten armeringstegning blir det bare gjetninger dessverre. Den burde finnes i kommunens arkiv, ikke sikkert at den er digitalisert. Jeg tror at veggen som avgrenser garasjen samt hjertemuren som avgrenser vaskerom og syrom mm er bærende. Muligens også kjellerstuas vegg mot resten av kjelleren (rødmarkert).
Jeg har spurt kommunen to ganger etter tegninger, de har ikke flere sier de……
Justus, når du sier hjerteveggen som avgrenser vaskerom og syrom mener du da den vannrette eller loddrette veggen eller begge? Grønn eller svart
sier seksjonstegningen noe av verdi, alle yttervegger er bygget på såler men ikke veggen i midten, er det vanlig praksis at bærende vegger ikke har såler under seg?
kan du uttale deg noe om spennvidder på et betongdekke (jeg vet at det blir gjetninger men det er veldig verdifullt for meg)
Takknemlig for all hjelp
Justus, når du sier hjerteveggen som avgrenser vaskerom og syrom mener du da den vannrette eller loddrette veggen eller begge? Grønn eller svart
sier seksjonstegningen noe av verdi, alle yttervegger er bygget på såler men ikke veggen i midten, er det vanlig praksis at bærende vegger ikke har såler under seg?
kan du uttale deg noe om spennvidder på et betongdekke (jeg vet at det blir gjetninger men det er veldig verdifullt for meg)
Takknemlig for all hjelp
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg mener den grønne veggen. Jeg begriper ikke konstruksjonen helt. Du kan ikke kopiere den tekniske beskrivelsen så den blir lesbar, helst med hjelp av en scanner? Der finnes nok svaret på en del spørsmål.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jo det må det finnes, men den kanskje går parallelt med seksjonen. På bunnivået finnes ingen bærende vegg ettersom huset har fagverkstakstoler.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Der står klart og tydelig om veggene i kjelleren: Yttervegger 25 cm btghålsten, bærende mellomvegger 20 cm btghålsten og ikke-bærende mellomvegger 12 cm btghålsten. Det er bare å sette i gang og måle.
Ja, dine antakelser stemmer bra justus, de veggene du antok er alle 20 cm, det som gjør meg undrende er det oppsagde trappehullet!
Vil man ikke ha noe som bærer derunder? Der har man satt opp trevegger rundt toalettet!
Vil man ikke ha noe som bærer derunder? Der har man satt opp trevegger rundt toalettet!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er kantarmeringen som mangler, det er ikke et bæreevneproblem. Jeg kan tenke meg at man kan stabilisere kanten på en eller annen måte, om det ikke allerede er gjort i forbindelse med oppsagingen. Det finnes andre som kan det bedre enn jeg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man skal nok ikke henge seg opp i 14 cm. Betongkonstruksjoners tykkelse påvirkes også av helt andre faktorer som f.eks. krav til lydreduksjon. Spørsmålet ditt kan ikke besvares uten å vite hva som finnes inni betongen. Har det holdt i 50 år, vil det vel holde en stund til.
Jeg holder på og forandrer i kjelleren og har tatt bort det gulmarkerte fra fyrrommet mot garasjen for å få en åpnere hall, byttet ut treveggene mot murede men kjenner fortsatt en viss uro pga det j...a trappehullet
hvordan er det med murpiper hjelper den til å bære opp bjelkelaget?
takk for hjelpen det settes pris på
hvordan er det med murpiper hjelper den til å bære opp bjelkelaget?
takk for hjelpen det settes pris på
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Klikk her for å svare