Hei kjære Byggahus.se!

Vi holder på å bygge et 25 kvm stort komplementbolig med hems.
Men vi har noen spørsmål om hvordan takkonstruksjonen skal være for å oppnå så mye takhøyde som mulig på hemsen.

AREAL: 25 kvm (4 x 6,25m)
MØNEHØYDE: 4 meter
TAKVINKEL: 15 grader

Plan- og snittegning av et 25 kvm komplementbostadshus med loft, takhøyde på 4 meter og takvinkel på 15 grader, viser kjøkken og bad.

MØNEBALK eller TAKÅSER er to alternativer.

Takk såå mye for hjelp!! :);)

Byggetegninger og modell av en 25 kvm komplementbolig med limtre/nockbalk takkonstruksjon og åpen reisverk.
Byggtegning av et 25 kvm komplementbostadshus med takås-design, viser takstrukturen med synlige takåser og en enkel 3D-skiss av konstruksjonen.

Vennligst slett denne tråden, har visst postet i feil forum.

Trist at man klager på et fritt forum at man venter 8 timer og så blir sur at man ikke har fått svar.
Jeg har vanskelig for å forstå spørsmålet men er ingen konstruktør.
Godt om fine bilder men vanskelig for meg å danne meg en oppfatning om hva de skal vise.

eh hva? Jeg mente "underkategori" som i forum.

Hadde jeg klaget på forumet hadde jeg vel skrevet det mye tydeligere.

Haha, at folk ikke leser før de kommenterer.

Kjør på med 45 graders takvinkel og limtrebjelke i mønet. Absolutt den beste måten hvis man vil ha plass og høyde.

Pulttak med 3 grader må vel være det beste

Pulpettak = Fryktelig stygt.

Byggehøyden skaper problemer. 4 meter er ikke mye. Den regnes fra bakkenivå. Skal du følge Marres råd må du grave ned plata en meter i jorden. Blir litt som å gå ned i en koselig jordkjeller. Gjør du det får du en hems med ståhøyde. Har klart potensial hvis du spør meg. Gøy med overraskende løsninger som ingen venter seg. Torvtak så forsvinner hele huset visuelt for å åpne seg opp når man trer gjennom døren. Morsomt.

mvh Findus

Marre666 skrev:
Pulpettak = Fryktelig stygt.
Alle er vi forskjellige men å si at det er stygt er jeg ikke enig i.

Absolutt smaken er forskjellig, noe som er bra.

Har dog veldig vanskelig for det der kasseaktige, vil være arkitekt tegnet hus. Ser bare B ut ifølge meg. Hvis det er tilfelle, må det være et skikkelig påkostet arkitekt tegnet hus der alt følger en tråd.mm alt et klassisk hus.

4m er jo ikke så mye, nockbalk eller lage takstoler med bare spikplate i nockvinkelen? Hvor mye isolering tenker du å ha?

Pulpet er nok den beste løsningen dog ;)

Som isolasjon i taket tenkte vi ha PIR på 225mm som tydeligvis bør være tilstrekkelig.

Mønepanne, takåser eller takstol eller noe annet alternativ?

Noen av dere som kjenner en billig konstruktør man kan leie inn? De fleste ser ut til å tro de bygger en villa og vil ha 30.000kr+

Tusen takk for svar.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.