Holder på med renoveringen av vår bakovn og skal snart begynne å mure opp de lagene i hvelvet som var ødelagt. Til det trenger jeg et antall steiner som er kuttet diagonalt kortside til kortside. Samt noen tynnere steiner.
Hvilken metode anbefales for å kutte disse?
Det er snakk om maks 10-15 steiner.
Har vurdert om den store vinkelsliperen med en diamantskive ville vært noe, men kanskje noen har en bedre metode.

Da det er stortegl som er ca 15 cm bred så må man jo komme et stykke inn for å få det til.

Dine tanker fungerer knirkefritt!

• Liker
PerManent
  • Laddar…
Jeg har brukt diamantskive, det støver en del, men man kan nok vannbegjute litt under kappingen så unngår man det verste.

Vinkelslip med diamantskive fungerer utmerket, selv om det støver veldig mye.

Men hvis man vil slippe vinkelslip og støv, finnes det noe bra "muskeldrevet" verktøy man kan bruke? Murhammeren er ikke så bra til presisjonskutting...

Knekke dem over kneet?

P
Motorsag med tilkoblet hageslange hvor strømmen reguleres med en ventil på saga. Den kan leies hos bl.a. Cramo og gjør jobben raskt og støvfritt.

MathiasS skrev:
Knekke dem over kneet?
Som sagt, når murerhammeren ikke strekker til. Over-kneet-metoden er jeg allerede kjent med.

I
Om det bare gjelder 15 stein kan du gå til et stenhuggeri som lager gravsteiner og få dem kappet. Støver ikke i det hele tatt :rolleyes:

imported_Byggaren skrev:
Om det bare gjelder 15 stein kan du gå til et steinhoggeri som lager gravsteiner og få dem kuttet. Støver ikke i det hele tatt :rolleyes:

tester med vinkelharryen først

En teglsaks kanskje? Ellers fungerer jo diamantskiven bra også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.