Hei!

Jeg har en rå, ganske ujevn, teglvegg i leiligheten min som jeg gjerne vil dekke til og male med vanlig veggmaling, men har vanskelig for å finne informasjon om hvordan man best går frem. Jeg har så godt som null erfaring med oppussing og lignende arbeid, men de alternativene jeg kan tenke meg er å sette gipsplater på lekter eller alternativt pussing av veggen. Kanskje man også kunne bredsparkle? Er det noen med erfaring fra lignende arbeid som vet hvilket alternativ som er å foretrekke, har noen fordeler/ulemper som er bra å tenke på eller har noen annen input?

Verdt å nevne er at jeg sannsynligvis ikke vil gjøre jobben selv, men jeg vil gjerne ha en anelse om fordeler og ulemper med ulike alternativer før jeg kontakter håndverkere.

Takk!

C cstj skrev:
eller har något annan input?
Hei @cstj, velkommen til bygge Hus-forumet!
Hvis jeg skulle gjort dette selv, ville jeg ha brukt for eksempel 45x45 mm lekter, og lagt under der det trengs på grunn av at murveggen er så ujevn.
Og deretter satt opp sponplater og malt eller tapetsert.
(Er selv uvant med å jobbe med gips, men for den som kan er kanskje gips bedre)
Men det avhenger naturligvis av hvor mye av rommets dybde du kan ofre.
Jeg tror imidlertid at dette blir billigere (og lettere å gjøre selv) enn å pusse.

Hadde googlet lerklining om jeg var deg. Giftfritt, enkelt, billig

C cstj skrev:
Hei!

Jeg har en rå, ganske ujevn, mursteinsvegg i leiligheten min som jeg gjerne vil sette igjen og male med vanlig veggmaling, men jeg har vanskelig for å finne informasjon om hvordan man best går frem. Jeg har så godt som null erfaring med oppussing og lignende arbeider, men de alternativene jeg kan tenke meg er å sette gipsskiver på stendere eller å pusse veggen. Kanskje man også kan bredsparkle? Er det noen med erfaring fra lignende arbeid som vet hvilket alternativ som er å foretrekke, har noen fordeler/ulemper som er bra å tenke på eller har noen annen input?

Verdt å nevne er at jeg sannsynligvis ikke kommer til å gjøre jobben selv, men jeg vil gjerne ha en forståelse av fordeler og ulemper med ulike alternativ før jeg kontakter håndverkere.

Takk!
Jeg ville valgt å feste stendere og kjørt med osb + gips, så slipper man å tenke på når man skal henge opp ting på veggen.
Alternativt bare gips om ønskes.

Hadde nok også vurdert ekstra plassering av brytere / trykknapper mot den veggen om det er optimalt, kanskje trappebryter ønskes for å tenne belysning osv. Verd å ta inn en elektriker om ev. Stendere er på plass for installasjon/trekking av ledning.

Men hva vet jeg.. ikke noen proff, kanskje mer mot morran og tobias stilen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.