Hei!

Skal bygge et hotellrom av et rom i et eldre, veldig lytt trehus. Viktig å skape en meget god lydisolering mot eksisterende leiligheter for ikke å forstyrre eller bli forstyrret av eksisterende leietakere.

Jeg funderer på forskjellige måter å lydisolere leiligheten, det gjelder tak og vegg. På veggen vil jeg holde meg rundt 10 cm tykkelse for ikke å gjøre rommet for lite. Taket har god høyde med over 270 cm.

Det jeg tenker meg med veggen er:

Alternativ 1: å kle eksisterende vegg med 5 lag gips + osb +gips. Raskt, men kanskje ikke mest effektivt.

Alternativ 2: regel (metall) en 45mm vegg frittstående noen cm fra eksisterende isolere og deretter osb+3 lag gips.

Alternativ 3: regel (metall) en 45 mm vegg frittstående noen cm fra eksisterende med osb på begge sider. Fylle med sand og deretter 2 lag gips.

Utover alternativene skal eksisterende vegg fylles med isolasjon da det sannsynligvis mangler. Alternativt fylles med sand om det ikke er alt for mye tetningsarbeid.

Taket skal åpnes og:

Alternativ 1: isolere mot overgolv, 95-145 mm. Sette tak i lydregler/pender bestående av osb+2 lag gips. Ovenpå ligger en 45 isolasjon.

Alternativ 2: samme som ovenfor bare uten å isolere mot overgolv. Slipper rive eksisterende tak.

Generelt ser man ut til å ville fjerne vibrasjoner ved å separere flatene på de to sidene av vegg eller gulv med to regelverk med så lite kontakt som mulig mellom. Så er det fysisk masse som gjelder, dvs. i mitt tilfelle gips eller sand. Så ser man ut til å ville ha en luftspalte, altså ikke isolere hele rommet. Viktig også at alle gliper tettes, helst med spesiell fugemasse. Det er hva jeg har googlet meg til.

Har dere erfaring med lydisolering, del gjerne disse samt hva dere tenker om mine forslag.

Det du har googlet deg fram til stemmer bra.

Best lydreduksjon får du med separate stenderverk. Det innebærer at du åpner opp den ene siden på eksisterende skillevegg og limer på gips fra baksiden i stenderfagene. Tet nøye alle spalter og gjennomføringer. Den nye veggen stendres opp med så stor spalte som rommet tillater og plates kun på den ene siden med minst 3 lag gips i forband. Løst pakket isolering i fagene, f.eks. Flexibatt steinull.

Samme prinsipp gjelder for taket. Best trinn- og luftlydsisolering får du med et nedhengt hangertak (mekanisk frikoblet undertak). Legg gjerne opp bilder da det finnes mange fallgruver med gamle konstruksjoner.

Når det gjelder lydisolering er det vekt som spiller en rolle. Så gips er mye bedre enn å sette opp lekter og legge i isolasjon. Isoleringen har derimot en bedre effekt mot høyfrekvente lyder, men disse sprer seg ikke like langt som lavfrekvente lyder.

Det du også skal tenke på er at en sprekk eller et hull kan gjøre enormt stor forskjell.

To på ballen, men enig med det ovenstående.

Har du noen brannvernkrav å følge? Byggesøknad?

To separate vegger fylt med sand ville nok vært det beste.
Gips har ganske bra masse men er samtidig kompakt og stivt, så det transporterer lydbølger bra.

Man får ta ned den ene siden av den eksisterende veggen så man ikke bygger med to hulrom. Ikke bruk osb-plater i veggene. Hvis veggen skal være så tynn som mulig kan man bruke Fermacells fibergipsplater som veier litt mer. To lag 18 mm veier litt over 40 kg/kvm om jeg husker riktig. Stivheten kan løses med dempelim, DG-A2 fra Swedac. Med separate stendere kan man få svært gode resultater med økt hulromsdyp.

Brannbeskyttelseskrav ja. To lag gips pleier å være vanlig.

Spørsmålet om byggetillatelse var litt uklart. Gjettende svar: ja det trengs, nei jeg har ikke det enda.

Hvorfor ikke osb i veggene?

Nja, om det er mellomvegg fra ditt kommende hotellrom og en lgh er det en spesiell brannvegg som trengs. Denne klarer også lydkravene, derfor jeg spurte. Kommunen kommer garantert til å stille krav på dette som du og din KA skal løse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.