Jeg fant en smijernsport i støpejern på Finn.no som jeg har tenkt skal bli vinterprosjektet mitt å restaurere. Før jeg setter i gang, vil jeg gjerne avklare hvilke tilleggskomponenter som trengs for både oppheng og lukkemekanisme.

Jeg testet å plassere den mellom stolpene, og slik ser det ut:

IMG_8970.jpg
IMG_8973.jpg
IMG_8972.jpg

Jeg tar gjerne imot tips om hvor man kan kjøpe opphengskroker i støpejern og også forslag til lukkemekanisme.

Her følger noen mål:
  • Bredde mellom stolpene: Varierer avhengig av ujevn steinoverflate. 110 cm på det smaleste stedet.
  • Portens bredde: 98 cm ramme + 6 cm for opphengsplaten.
  • Diameter opphengshull: 18 mm
  • Tykkelse ramme: 20 mm.

Takknemlig for tips!

Den kan ikke være både smidd og støpejern. Det er helt forskjellige materialer og teknikker.

I mine øyne ser det ut som en tidlig delvis smidd, delvis sveiset konstruksjon. Ikke noe støpejern!

Spåran (jeg vet ikke hva de heter på standardnorsk, men det er hva de kalles her i bygda) som porten skal henge på, skal være smidde eller sveiste i vinkel av en jernstav som går inn i et hull i steinbjelken.
Tradisjonelt skal spåran monteres når steinen ligger. Spåran pleier å være slisset i enden, og så setter man en kile i sporet og slår spåran til bunns i hullet. Da biter den fast. Deretter støper man den fast i hullet med smeltet svovel. Først etter det reiser man portstolpen.
Nå finnes det sementbaserte masser som man kan bruke hvis man ikke har svovel, men ellers er prosedyren som før.

Jeg er så godt som sikker på at man ikke kan kjøpe spårar for penger i noen butikk. Om de mot formodning finnes, passer de neppe. Finn en smed eller et mindre mekanisk verksted og be dem spesiallage dem, så får du deler som passer.
Spårar skal naturligvis lages av vanlig bløtt jern (noen kaller det stål nå for tiden) og ikke av støpejern.

• Liker
papayagirl
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den kan ikke være både smie og støpejern. Det er helt forskjellige materialer og teknikker.

I mine øyne ser den ut til å være en tidlig delvis smidd delvis sveiset konstruksjon. Ikke noe støpejern!

Spåran (jeg vet ikke hva de heter på høy-norsk men det kalles så her i bygda) som porten skal henge på skal være smidd eller sveiset sammen i vinkel av en jernstang som går inn i et hull i steinstolpen.
Tradisjonelt skal spåran monteres mens steinen ligger. Spåran pleier å være oppspaltet i enden og så setter man en kile i spalten og slår spåran i bunnen av hullet. Da biter den fast. Deretter støper man den fast i hullet med smeltet svovel. Først etter det reiser man portstolpen.
Nå finnes det sementbaserte masser som man kan bruke i mangel av svovel men ellers er prosedyren som før.

Jeg er så godt som sikker på at man ikke kan kjøpe spårar for penger i noen butikk. Om de mot formodning finnes passer de neppe. Søk etter en smed eller mindre mekanisk verksted og be dem spesiallage så får du deler som passer.
Spårar skal man naturligvis lage av vanlig jern (noen kaller det stål nå til dags) og ikke av støpejern.
Takk for svar! Jeg tror det er støpejern da det sto så i annonsen. Den er veldig tung.

Trodde smie var det samme, så bra å få lære noe nytt :)

Porten er fra 60-tallet ifølge selger. Jeg har begynt å slipe av gammel maling og det kommer frem en sølvfarget overflate:

IMG_8988.jpg

Angående "spåran" så hadde jeg tenkt å bore dypt rett inn i steinen og montere en form for krok med fyllmasse rundt. Stolpene står jo der de står så å legge dem ned blir for mye arbeid. Jeg antar at det er for å lettere anvende sementen?

For låsen går tankene på å eventuelt klemme fast et håndtak alternativt en bøyle som felles ned over toppen på porten.

Fikk tips om å besøke Nacka Byggnadsvård og spørre om råd. De har reservedeler til gamle hus. Men kaster gjerne ballen videre her også!

Den er sveiset av vanlig valset firkantjern. Det vises ganske tydelig på det siste bildet. Den utførelsen ville stemme med 1960-tallet.
Å støpe en slik port i ett stykke krever en stor og ganske komplisert sandform som man antagelig må fylle gjennom flere inngjøt med flere skenker om man ikke skal få støpefeil. Det var mulig på 1890-tallet da selv superskyldige støpere arbeidet for sultelønninger og det enda ikke fantes fungerende elektriske sveiser, men selv da var støpejernsporter støpt i ett stykke ekstremt uvanlige. Etter krigen slo sveisingen gjennom for fullt, og da var det definitivt slutt på slikt.
Støpejernet finnes bare mellom ørene på selgeren. En stor kompakt klump uten hulrom for noen hjerne;)

Sikkert går det an å kile og støpe fast sporen fast stolpen står akkurat slik du beskriver. Det blir bare litt mer komplisert å få hullet godt fylt.

• Liker
fahlis og 1 annen
  • Laddar…
Fikk bli en spesial hos lokale smeden!

DCC14_A98-1_ADC-4_C38-89_E0-_BCBAA8_BB3_F17.jpg

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.