S
Skumpe Skumpe skrev:
[

Kan du lenke hvilken type plastdistanser du mener?
Hva er nytten sammenlignet med noe papp?
Plasten suger ikke vann, er formstabilt og ruster ikke. Klart du kan ta papp, men pallningsbricka er nok standardprosedyre. For eksempel https://www.k-rauta.se/produkt/pall...MI-e3mzfnX-AIV2KfVCh2QWgLvEAQYBiABEgJTvPD_BwE

PS. Jeg hadde ikke oljet en impregnert stolpe, men kanskje den nederste enden hvis den var nykappet. Tror jeg tenkte på det og valgte den ukappede enden ned når jeg bygger terrasse.

Skumpe Skumpe skrev:
[

Kan du lenke til hvilken type plastdistanser du mener?
Hva er nytten sammenlignet med noe papp?
det fungerer sikkert med asfaltspapp også. Det har jeg satt mellom bæring og betonggrunn når jeg festet bæring men da måtte jeg sette noen oppå hverandre for å få litt luft bak. Fordelen med plasten synes jeg er at den er tykkere. Men som sagt begge fungerer sikkert bra

• Svart plastkloss med lufteåpninger, brukt som mellomrom mellom bjelkelag og betonggrunn. Plassert på arbeidsbord.
Jeg oljet dessuten mine stolper (impregnert linoljetre) og grunnet og sluttstrøk med vindusmaling, men jeg lot dem tørke ordentlig i kjelleren før jeg behandlet. Mine holder opp en veranda og verandatak.

Skumpe
V Villa1949 skrev:
Jeg oljet dessuten mine stolper (impregnerat linträ) og grunnet og sluttmalte med vindusmaling, men jeg lot de tørke ordentlig i kjelleren før jeg behandlet. Mine holder opp en veranda og verandatak.
Det anbefales ett års tørking. Jeg trenger å fikse dette denne uken.

Skumpe
V Villa1949 skrev:
det fungerer sikkert med asfaltpapp også. Det har jeg satt mellom bjelkelag og betonggrunn da jeg festet bjelkelag, men da måtte jeg sette noen på hverandre for å få litt luft bak. Fordelen med plasten synes jeg er at den er tykkere. Men som sagt begge fungerer sikkert bra
Hvor kjøper jeg disse og hva kalles de? Festet du disse i stolpene eller sokkelen?

Skumpe Skumpe skrev:
Hvor kjøper jeg disse og hva kalles de? Festet du disse i stolpene eller i plinten?
Optimera kjøpte jeg på, finnes nok hos flere byggevarehus. Jeg festet ikke dem, satte bare stolpen oppå. Plastdistanse eller pallingsbrikke kalles det. Tror det fungerer bra uten behandling. Velg ukappet del nedover så er impregneringen intakt.

• Liker
Skumpe
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det anbefales ett år tørking. Jeg trenger å fikse dette denne uka.
Ved maling er det viktig å vente, en vannbasert olje kan du gå på med direkte, det viktige er at treet er så tørt at det suger inn, hvilket vanligvis ikke er noe problem om det ikke er trevirke som har kommet direkte fra impregnering eller ligget ute i regn.

Skumpe
Viktor.J Viktor.J skrev:
Svenske tre mfl. Anbefaler jo at alle snittflater behandles med penetrerende olje. Hva mener de da? Jeg har brukt halvolje (50/50 rå linolje/balsamterpentin) bare for å ta noe, men det endrer jo farge på terrassen.
Dette handler om stolper, ikke terrasse. Jeg trenger i så fall noe som er lett å kjøpe og kommer i kanskje 1-literspakning. Det handler ikke om mye. Har du noen lenke?

Spør der du handler men vanlig altan- eller terrasseolje unkar for endeveden. Linolje som nevnt funker også, jeg tror t.o.m. at de øvrige oljene er basert på linolje.
Du trenger ikke å sette stolpene i noe, men mal bare rikelig og gjenta noen ganger så endeveden får mulighet til å suge til seg.

Skumpe Skumpe skrev:
Dette handler om stolper, ikke terrassebord. Jeg trenger i så fall noe som er lett å kjøpe og kommer i kanskje 1 liters forpakning. Det handler ikke om mye. Har du noen lenke?
spiller jo ingen rolle. Et tverrsnitt er et tverrsnitt uansett om tverrsnittet er kvadratisk eller rektangulært.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.