12.113 lest ·
24 svar
12k lest
24 svar
Beskytte endetre ved stolper på søyle?
Plasten suger ikke vann, er formstabilt og ruster ikke. Klart du kan ta papp, men pallningsbricka er nok standardprosedyre. For eksempel https://www.k-rauta.se/produkt/pall...MI-e3mzfnX-AIV2KfVCh2QWgLvEAQYBiABEgJTvPD_BwESkumpe skrev:
PS. Jeg hadde ikke oljet en impregnert stolpe, men kanskje den nederste enden hvis den var nykappet. Tror jeg tenkte på det og valgte den ukappede enden ned når jeg bygger terrasse.
det fungerer sikkert med asfaltspapp også. Det har jeg satt mellom bæring og betonggrunn når jeg festet bæring men da måtte jeg sette noen oppå hverandre for å få litt luft bak. Fordelen med plasten synes jeg er at den er tykkere. Men som sagt begge fungerer sikkert braSkumpe skrev:
Hvor kjøper jeg disse og hva kalles de? Festet du disse i stolpene eller sokkelen?V Villa1949 skrev:
Optimera kjøpte jeg på, finnes nok hos flere byggevarehus. Jeg festet ikke dem, satte bare stolpen oppå. Plastdistanse eller pallingsbrikke kalles det. Tror det fungerer bra uten behandling. Velg ukappet del nedover så er impregneringen intakt.Skumpe skrev:
Ved maling er det viktig å vente, en vannbasert olje kan du gå på med direkte, det viktige er at treet er så tørt at det suger inn, hvilket vanligvis ikke er noe problem om det ikke er trevirke som har kommet direkte fra impregnering eller ligget ute i regn.Skumpe skrev:
Dette handler om stolper, ikke terrasse. Jeg trenger i så fall noe som er lett å kjøpe og kommer i kanskje 1-literspakning. Det handler ikke om mye. Har du noen lenke?Viktor.J skrev:
Spør der du handler men vanlig altan- eller terrasseolje unkar for endeveden. Linolje som nevnt funker også, jeg tror t.o.m. at de øvrige oljene er basert på linolje.
Du trenger ikke å sette stolpene i noe, men mal bare rikelig og gjenta noen ganger så endeveden får mulighet til å suge til seg.
Du trenger ikke å sette stolpene i noe, men mal bare rikelig og gjenta noen ganger så endeveden får mulighet til å suge til seg.
spiller jo ingen rolle. Et tverrsnitt er et tverrsnitt uansett om tverrsnittet er kvadratisk eller rektangulært.Skumpe skrev:
Klikk her for å svare