Hei,
Holder på å få taket byttet, og min oppgave er å male takfotbrett og vindskier, noe som for det meste allerede er gjort. Ingenting er dog saget ennå, så jeg har kun oljet inn endeveden. Det jeg når på plass kommer jeg til å grunne og male, men hvordan gjør man med flater man ikke kommer til, for eksempel der takfotbrett møter hverandre eller der vindskier møtes?
Holder på å få taket byttet, og min oppgave er å male takfotbrett og vindskier, noe som for det meste allerede er gjort. Ingenting er dog saget ennå, så jeg har kun oljet inn endeveden. Det jeg når på plass kommer jeg til å grunne og male, men hvordan gjør man med flater man ikke kommer til, for eksempel der takfotbrett møter hverandre eller der vindskier møtes?
Jo, jeg vet at du ikke liker plastmaling. Jeg bruker, som vi nok har snakket om tidligere, Beckers system, som er plastmaling, men baksiden males ikke nettopp fordi det skal kunne puste. Bordene kom grunnet fra start, så det er antagelig ikke Beckers egen grunning.
Endetre er oljet med Beckers Grunnolje Plus, men ikke malt. Tanken er at en del av det skal monteres i dag av takleggerne. Spørsmålet er om man skal smøre på grunning på endene også, men den trenger 24 timer for å herde.
Endetre er oljet med Beckers Grunnolje Plus, men ikke malt. Tanken er at en del av det skal monteres i dag av takleggerne. Spørsmålet er om man skal smøre på grunning på endene også, men den trenger 24 timer for å herde.
Det heter vindski.I Ironside skrev:Jo, jeg vet at du ikke liker plastmaling. Jeg bruker, som vi nok har snakket om tidligere, Beckers system, som er plastmaling, men baksiden males ikke akkurat for at det skal kunne puste. Bordene kom grunnet fra start, så det er antageligvis ikke Beckers egen grunning.
Endetreet er oljet med Beckers Grunnolje Plus, men ikke malt. Tanken er at en del av det skal monteres i dag av taktekkerne. Spørsmålet er om man skal smøre på grunning på endene også, men den trenger 24 timer på seg for å herde.
Slik skriver Beckers om trefasade så det burde være gyldig for vindski også.

Hvorfor ikke bruke Beckers snekkermaling i stedet på vindski? For da kan du male begge sider med god samvittighet.
Okay, det får bli grunning på endeved da. Den blir tross alt overtørr ganske raskt selv om den trenger 24 timer for å bli helt herdet.
Det var fargebutikken som mente at det var fasadefarge som gjaldt, men de sa ingenting om å la baksiden være umalt, det måtte jeg finne ut av på egen hånd. Så man begynner å lure på hvor gode rådene deres egentlig er.
Det var fargebutikken som mente at det var fasadefarge som gjaldt, men de sa ingenting om å la baksiden være umalt, det måtte jeg finne ut av på egen hånd. Så man begynner å lure på hvor gode rådene deres egentlig er.
Det viktigste for butikken er å få solgt mye farge (ofte), det er sannsynlig derfor de selger plastfarge i stedet for svensk linoljemaling til vindski, vannbord og lignende snekring utendørs..I Ironside skrev:
Nå er jeg ingen ekspert, men slik jeg har forstått det er Fasade Plus fra Beckers en moderne akrylatmaling som danner en beskyttende film på overflaten. Den er diffusionsåpen til en viss grad, men ikke like åpen som eldre malingstyper som linoljemaling. Malingen blekner langsomt, overflaten kritter mindre og den sies å tåle UV-lys og vær godt uten å måtte males om like ofte.
Akrylatmaling av god kvalitet er meget værbestandig, enkel å vedlikeholde og flasser sjelden hvis forarbeidet er korrekt. Man maler vanligvis bare forsiden av bordet for å la baksiden slippe ut eventuell fukt, noe som er standard på nye fasader i dag.
Linoljemaling trenger inn i treet og gir en mer levende, nesten skimrende glans. Den krever derimot regelmessig vedlikehold i form av tynne ommalinger før malingen tørker ut eller begynner å kritte. Behandles den nøye kan den holde i mange tiår, men misvedlikeholdt blekner og flasser den raskere enn akrylat.
Kort sagt krever linoljemaling mer omsorg og tid, men kan da holde meget lenge, mens akrylatmaling beholder fargen lenger og krever mindre vedlikehold.
Akrylatmaling av god kvalitet er meget værbestandig, enkel å vedlikeholde og flasser sjelden hvis forarbeidet er korrekt. Man maler vanligvis bare forsiden av bordet for å la baksiden slippe ut eventuell fukt, noe som er standard på nye fasader i dag.
Linoljemaling trenger inn i treet og gir en mer levende, nesten skimrende glans. Den krever derimot regelmessig vedlikehold i form av tynne ommalinger før malingen tørker ut eller begynner å kritte. Behandles den nøye kan den holde i mange tiår, men misvedlikeholdt blekner og flasser den raskere enn akrylat.
Kort sagt krever linoljemaling mer omsorg og tid, men kan da holde meget lenge, mens akrylatmaling beholder fargen lenger og krever mindre vedlikehold.
Klikk her for å svare