Skumpe
Hei Byggahus!

Jeg kommer til å sette stolper av denne typen https://www.byggmax.se/95x95-impregnerad-stolpe-grön-p08795095
(impregnert tre 95x95)

På betongblokker med "gaffel", slike: https://www.byggmax.se/betongplint-p0352#1225=55338

Stolpene kommer til å sages til omtrent 1,5 meters lengde.

Hvis jeg setter stolpen i "gaffelen" slik at avstanden fra endeveden til betong er 5-10 cm, trenger jeg å beskytte endeveden på noen måte? Jeg har lest at hvis man plasserer endeveden på betong, skal det være beskyttelse imellom. Men spørsmålet mitt er om det trengs noen form for behandling eller beskyttelse hvis endeveden henger i luften?
 
Med avstand klarer du deg, men gitt hvordan endetreet suger, pleier jeg å anbefale at endetreet settes i passende olje en stund. Om hulmønsteret på plinjernet klarer den avstanden du har tenkt deg er en annen sak, men de skal i alle fall klare noen centimeter. De skal rekke slik at du får nedre innfestingen mellom tre og plint et stykke inn fra endetreet.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe
M myrstack skrev:
Med avstand klarer du deg, men gitt hvordan endeved absorberer pleier jeg å anbefale at endeveden settes i passende olje en stund. Om hullmønsteret på stolpeskoene klarer den avstanden du har tenkt deg er en annen sak, men de skal uansett klare noen centimeter slik at du får den nedre festingen mellom tre og stolpesko et stykke inn fra endeveden.
Hvordan unngår jeg at stolpen blir misfarget av oljen hvis jeg setter den i olje? Skal den stå i 2 mm olje eller noe i den duren? Ellers blir det vel en linje på stolpen der oljenivået har vært?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Hvordan unngår jeg at stokken blir misfarget av oljen hvis jeg setter den i olje? Den får stå i 2 mm olje eller noe sånt eller? Ellers vil det rimeligvis bli en linje på stokken der oljenivået har vært?
Normalt oljer man hele stokken i tillegg til at man lar endestykket suge til seg litt ekstra, og den strykningen på overflaten med olje skal normalt fjerne eventuelle fargeforskjeller.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe
M myrstack skrev:
Normalt oljer man hele stolpen i tillegg til at man lar endetræet suge i seg litt ekstra, og den strykningen på overflaten med olje skal normalt fjerne eventuelle fargeforskjeller
Det er jo en veldig merkelig synspunkt. Det står nesten overalt når man leser ulike guider og lignende at impregnert treverk ikke trenger å behandles, er beskyttet mot råte i 20 år, og om man skal behandle det skal man vente et år så det tørker ordentlig først.

Det som dog også står er at hvis man setter stolpene på plint med kontakt mot betong skal man beskytte endetræet.

Mitt spørsmål er om det gjelder hvis endetræet henger i luften også. Å olje inn hele stolpen som er nylig impregnert tror jeg ikke er riktig behandling.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Hej Byggahus!

Jag kommer att sätta stolpar av den här typen [lenke]
(impregnerat trä 95x95)

På betongplintar med "gaffel", sådana : [lenke]

Stolparna kommer att sågas till ungefär 1,5 meters längd.

Om jag sätter stolpen i "gaffeln" på så sätt att avståndet från ändträ till betong är 5-10 cm, behöver jag skydda ändträet på något sätt? Jag har läst att om man ställer ändträet på betong så ska det vara skydd emellan. Men min fråga är om det behövs någon slags behandling eller skydd om ändträet hänger i luften?
Om den hänger i luften torde du inte behöva skydda den.
Men för lite extra stabilitets skull kanske det är bättre att låta den vila på betongen (med syllpapp emellan) ?
 
NTR/A kan være i kontakt med bakken. Gjør ingenting, la det være noen cm ned mot sokkelen hvis du er bekymret.
 
Skumpe
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om den henger i luften, burde du ikke trenge å beskytte den.
Men for litt ekstra stabilitetens skyld, kanskje det er bedre å la den hvile på betongen (med syllpapp imellom) ?
Ja, det er slik man pleier å gjøre, men jeg lurte bare på om det krevdes noe beskyttelse for endetreet hvis man ikke gjør så, men lar endetreet henge i luften. Takk for svar!
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe
Lulaua Lulaua skrev:
NTR/A kan være i kontakt med jord. Gjør ingenting, la noen cm ned mot sokkelen hvis du er bekymret.
Jeg er enig i at det er slik det sies og står overalt. Men det står også overalt at hvis man plasserer stolpen på betong skal det være papir imellom. Så det er selvmotsigende.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jeg er enig i at det er slik det sies og står overalt. Men det står også overalt at om man setter stolpen på betong skal det være papp imellom. Så det er motsetningsfullt.
Selv om det "kan" være i kontakt så holder det bedre om man minimerer risikoen for at endeved tar opp vann.
Det holder sikkert en god stund uten papp også, men i mange tilfeller kan tiden forkortes med et antall år.
 
Skumpe
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Selv om det "kan" være i kontakt så holder det bedre om man minimerer risikoen for at endetre suger opp vann.
Det holder sikkert en god stund uten papp også, men i mange tilfeller kanskje tiden forkortes med et antall år.
Jo akkurat. Man lurer jo på hvor lenge det egentlig kan holde med papp om det uten papp er garantert å holde mot råte i 20 år.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jo, precis. Man lurer jo på hvor lenge det egentlig kan holde med papp om det uten papp er garantert å holde mot råte i 20 år.
Så er spørsmålet hva den garantien er verdt?
Dels må du sørge for å lagre garantibevis og kvittering, dessuten erstattes jo ikke arbeidet, bare materialet som er angrepet.

Som vanlig med bygging så kan man oftest "klare seg med mindre" men standarder er jo satt for å takle alle tilfeller.

Man kan forresten merke seg at hvis du kapper stolpen så må du behandle enden:
"Bearbeiding
Om kapping, hulltaking og annen mindre bearbeiding er uunngåelig skal de bearbeidede overflatene behandles med et passende trebeskyttelsesmiddel som for eksempel trebeskyttelsesolje i kompetanseklasse 3. Klassebetegnelsen ifølge NTR-systemet går tapt om annen bearbeiding gjøres, for eksempel splitting eller annen langsgående bearbeiding som høvling og profilering."


https://traskydd.com/bestandigt-tra/rotskyddsgaranti/
https://www.valbotra.se/wp-content/uploads/2020/05/Garantisedel-NTR-A-Valbo-Trä.pdf
 
Jeg satte 1 cm plastdistanser under stolpene som jeg stilte på plintene.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe
[
V Villa1949 skrev:
Jeg satte 1 cm plastdistanser under stolpene som jeg plasserte på plintene
Kan du linke hvilken type plastdistanser du mener?
Hva er fordelen sammenlignet med noe papp?
 
Svensk tre mfl. Anbefaler jo at alle snittoverflater behandles med penetrerende olje. Hva mener man da? Jeg har kjørt halvolja (50/50 rå linolje/balsamterpentin) bare for å ta noe men det endrer jo farge på terrassebordet.
 
  • Liker
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.