12.096 lest ·
24 svar
12k lest
24 svar
Beskytte endetre ved stolper på søyle?
Hei Byggahus!
Jeg kommer til å sette stolper av denne typen https://www.byggmax.se/95x95-impregnerad-stolpe-grön-p08795095
(impregnert tre 95x95)
På betongblokker med "gaffel", slike: https://www.byggmax.se/betongplint-p0352#1225=55338
Stolpene kommer til å sages til omtrent 1,5 meters lengde.
Hvis jeg setter stolpen i "gaffelen" slik at avstanden fra endeveden til betong er 5-10 cm, trenger jeg å beskytte endeveden på noen måte? Jeg har lest at hvis man plasserer endeveden på betong, skal det være beskyttelse imellom. Men spørsmålet mitt er om det trengs noen form for behandling eller beskyttelse hvis endeveden henger i luften?
Jeg kommer til å sette stolper av denne typen https://www.byggmax.se/95x95-impregnerad-stolpe-grön-p08795095
(impregnert tre 95x95)
På betongblokker med "gaffel", slike: https://www.byggmax.se/betongplint-p0352#1225=55338
Stolpene kommer til å sages til omtrent 1,5 meters lengde.
Hvis jeg setter stolpen i "gaffelen" slik at avstanden fra endeveden til betong er 5-10 cm, trenger jeg å beskytte endeveden på noen måte? Jeg har lest at hvis man plasserer endeveden på betong, skal det være beskyttelse imellom. Men spørsmålet mitt er om det trengs noen form for behandling eller beskyttelse hvis endeveden henger i luften?
Med avstand klarer du deg, men gitt hvordan endetreet suger, pleier jeg å anbefale at endetreet settes i passende olje en stund. Om hulmønsteret på plinjernet klarer den avstanden du har tenkt deg er en annen sak, men de skal i alle fall klare noen centimeter. De skal rekke slik at du får nedre innfestingen mellom tre og plint et stykke inn fra endetreet.
Hvordan unngår jeg at stolpen blir misfarget av oljen hvis jeg setter den i olje? Skal den stå i 2 mm olje eller noe i den duren? Ellers blir det vel en linje på stolpen der oljenivået har vært?M myrstack skrev:Med avstand klarer du deg, men gitt hvordan endeved absorberer pleier jeg å anbefale at endeveden settes i passende olje en stund. Om hullmønsteret på stolpeskoene klarer den avstanden du har tenkt deg er en annen sak, men de skal uansett klare noen centimeter slik at du får den nedre festingen mellom tre og stolpesko et stykke inn fra endeveden.
Normalt oljer man hele stokken i tillegg til at man lar endestykket suge til seg litt ekstra, og den strykningen på overflaten med olje skal normalt fjerne eventuelle fargeforskjeller.Skumpe skrev:
Det er jo en veldig merkelig synspunkt. Det står nesten overalt når man leser ulike guider og lignende at impregnert treverk ikke trenger å behandles, er beskyttet mot råte i 20 år, og om man skal behandle det skal man vente et år så det tørker ordentlig først.M myrstack skrev:
Det som dog også står er at hvis man setter stolpene på plint med kontakt mot betong skal man beskytte endetræet.
Mitt spørsmål er om det gjelder hvis endetræet henger i luften også. Å olje inn hele stolpen som er nylig impregnert tror jeg ikke er riktig behandling.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Om den hänger i luften torde du inte behöva skydda den.Skumpe skrev:
Hej Byggahus!
Jag kommer att sätta stolpar av den här typen [lenke]
(impregnerat trä 95x95)
På betongplintar med "gaffel", sådana : [lenke]
Stolparna kommer att sågas till ungefär 1,5 meters längd.
Om jag sätter stolpen i "gaffeln" på så sätt att avståndet från ändträ till betong är 5-10 cm, behöver jag skydda ändträet på något sätt? Jag har läst att om man ställer ändträet på betong så ska det vara skydd emellan. Men min fråga är om det behövs någon slags behandling eller skydd om ändträet hänger i luften?
Men för lite extra stabilitets skull kanske det är bättre att låta den vila på betongen (med syllpapp emellan) ?
Ja, det er slik man pleier å gjøre, men jeg lurte bare på om det krevdes noe beskyttelse for endetreet hvis man ikke gjør så, men lar endetreet henge i luften. Takk for svar!klaskarlsson skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Selv om det "kan" være i kontakt så holder det bedre om man minimerer risikoen for at endeved tar opp vann.Skumpe skrev:
Det holder sikkert en god stund uten papp også, men i mange tilfeller kan tiden forkortes med et antall år.
Jo akkurat. Man lurer jo på hvor lenge det egentlig kan holde med papp om det uten papp er garantert å holde mot råte i 20 år.klaskarlsson skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Så er spørsmålet hva den garantien er verdt?Skumpe skrev:
Dels må du sørge for å lagre garantibevis og kvittering, dessuten erstattes jo ikke arbeidet, bare materialet som er angrepet.
Som vanlig med bygging så kan man oftest "klare seg med mindre" men standarder er jo satt for å takle alle tilfeller.
Man kan forresten merke seg at hvis du kapper stolpen så må du behandle enden:
"Bearbeiding
Om kapping, hulltaking og annen mindre bearbeiding er uunngåelig skal de bearbeidede overflatene behandles med et passende trebeskyttelsesmiddel som for eksempel trebeskyttelsesolje i kompetanseklasse 3. Klassebetegnelsen ifølge NTR-systemet går tapt om annen bearbeiding gjøres, for eksempel splitting eller annen langsgående bearbeiding som høvling og profilering."
https://traskydd.com/bestandigt-tra/rotskyddsgaranti/
https://www.valbotra.se/wp-content/uploads/2020/05/Garantisedel-NTR-A-Valbo-Trä.pdf
Svensk tre mfl. Anbefaler jo at alle snittoverflater behandles med penetrerende olje. Hva mener man da? Jeg har kjørt halvolja (50/50 rå linolje/balsamterpentin) bare for å ta noe men det endrer jo farge på terrassebordet.