I utvendige gipshjørner setter i hvert fall alltid jeg et hjørnebeskyttelse før sparkling (sånt som man fukter og limer på).

Jeg skal nå ifølge bildet lage et buet hjørne. På treveggen setter jeg en vanlig 13 mm gips, og på undersiden blir det en 6 mm renoveringsgips, ca 100 mm bred. 6 mm er lettere å bøye.

Det blir imidlertid en følsom kant som jeg gjerne skulle ha beskyttet. Finnes det noe smart måte?

Bilde av en trappeoppgang med et bøyd hjørne laget av treplanker. Plankene er festet til en vegg som skråner oppover over trappen.

Det finnes jo selvklebende hjørnebeskyttelse som du limer på. Du kunne klippe en "V" inn i listen på den ene siden så du kan bøye den. Den andre siden holder du hel langs undersiden. Deretter sparkler du inn hele. Det bør bli sterkere enn bare gips. Og så minimerer du risikoen for sprekker. Det bør være en del bevegelse i trappen.

Hjørnebeskyttelse finnes i litt forskjellige varianter med selvklebende eller lim som du fukter.

• Hjørnebeskytter med perforeringer og rød, selvklebende stripe, brukes til å beskytte og styrke kanter ved bygging eller renovering.
  • Selvklebende hjørnebeskyttelse med perforerte hull for bedre feste, designet for å styrke og forebygge sprekker i trapper og hjørner.
M Mr Lorentz skrev:
Finnes jo selvklebende hjørnebeskyttere som du limer på. Du kunne klippe "V" inn i listen på den ene siden så di kan bøye det. Andre siden holder du hel langs undersiden. Så sparkler du inn det hele. Burde bli sterkere enn bare gips. Og så minimerer du risikoen for sprekker. Burde være en del bevegelse i trappen.

Hjørnebeskyttere finnes i litt ulike varianter med selvklebende eller lim som du fukter.
Ja, akkurat, jeg bruker alltid hjørnebeskyttere som jeg skrev. Kanskje din idé om å kjøre med V-klipp ville fungere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.