Jeg vurderer å bygge en utedusj lik den på bildet, men helt i tre. Jeg tenker å lage "reglene" ved å lime sammen lameller til passende tykkelse i en snegleformet jigg. Men siden dusjveggen skal stå utendørs året rundt, vil jeg selvfølgelig at reglene skal vare i noen år, så hvilket treslag/materiale bør jeg bruke?

• 4-mm bjørkefiner - holder finér i regn og ruskevær?

• Sage 4-mm lameller fra noe regelverk? Trykkimpregnert - holder limingen mot impregneringen? Lerk - sprekker det før jeg rekker å lime? Furu/gran - vil vel råtne innen et år?

• Annet forslag?

Utedusj i tre, med sirkulær design og omgivende natur.

• Liker
  • Wow
forjan og 1 annen
  • Laddar…
Av dem du nevner tror jeg at furu er det minst dårlige. Både gran og bjørk råtner ganske fort. Hvis du former spiralen slik at oversiden er kraftig skrånende innover, vil ikke vannet bli liggende der. Et antall år bør det holde. Det mest bestandige treslaget vi har i Sverige er eik. Men jeg tror det er rimeligere å regne med en begrenset levetid. Det er ingen problem å lime trykkimpregnert.

A Avemo skrev:
Av dem du nevner tror jeg at furu er det minst dårlige. Både gran og bjørk råtner ganske fort. Hvis du former spiralen slik at oversiden er kraftig skrånende innover, vil ikke vann bli liggende der. Noen år vil det holde. Det mest bestandige treslaget vi har i Sverige er eik. Men jeg tror det er rimeligere å regne med en begrenset levetid. Det er ikke noe problem å lime trykkimpregnert.
Bra tips om skrånende overside! Hvis det blir trykkimpregnert - tør jeg lime det direkte fra trelastlageret? PU-lim krever jo gjerne en fuktig overflate for å feste bedre, men regnes impregneringsvæsken som "fukt" i denne sammenhengen, eller er det bedre å la virket tørke for deretter å fukte med vann i forbindelse med limingen?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Fukt burde ikke være et problem for deg når du limer med PU-lim. Bygger man med trelastfuktig trevirke kan det slå seg når det tørker. Men det burde ikke være et problem for deg. Fuktigheten får PU-lim til å herde raskere. Ikke feste bedre. Det kreves fuktighet for at det skal herde, og finnes det ikke i trevirket så finnes det i luften. Jeg har ikke merket noen større forskjell når jeg fukter overflaten eller ikke.

• Liker
axxa
  • Laddar…
Hmm, inte alldeles oväntat gick de 4 mm tunna lamellerna av tryckimpregnerad furu av vid kvistar när jag böjde dem, även efter att de legat i blöt en stund.
Någon som har förslag inför nästa försök? Reglarna behöver vara ca 4-5 meter långa, och min tanke är att de behöver vara åtminstone 45x45 mm tjocka.

• Marinplywood? Väderbeständigt, men har bara hittat kortare skivor (120 cm) vilket skulle ge 4 skarvar per lager - kanske inte optimalt.

• Kvistfri fingerskarvat granvirke som jag oljeimpregnerar? Böjligare än furu, men håller fingerskarvarna i 4 mm tunna lameller?

Slänger upp en bild med några rudimentära mått för den intresserade

• IMG_1387.jpeg
A axxa skrev:
Hmm, inte alldeles oväntat gick de 4 mm tunna lamellerna av tryckimpregnerad furu av vid kvistar när jag böjde dem, även efter att de legat i blöt en stund.
Någon som har förslag inför nästa försök? Reglarna behöver vara ca 4-5 meter långa, och min tanke är att de behöver vara åtminstone 45x45 mm tjocka.
Skall lamellerna vara böjda för sig själva eller skall de lamellimmas? Och vilken radie skall det vara?

Om du skall göra dem mjukare genom att blötlägga skulle jag rekommendera att göra det över natten. När det gäller kvistar kan det gå om det är små kvistar. Skall du lamellimma kan du böja alla lameller tillsammans lite i taget och sätta dit tvingar så att kvistarna i en lamell alltid har stöd av lamellerna intill.

• Liker
axxa
  • Laddar…
Ek, bok, ask är träslag som används för lamelllimning i båtar. Men det fungerar med fur och gran också.
Helst limmar man där med epoxilim. Sedan kan man forma till/putsa ytorna.
Sedan kan man skydda det med lamineringsepoxi, eller linolja med fernissa på det.

Om det är svårt att böja lamellerna i en rätt krök brukar det vara bra med
1) tunna lameller (ca 5 mm) i flera lager.
2) basa virket (dvs koka i ånga, ett långt rör typ avloppsrör samt en kokande kittel som fyller med kokhet ånga) så att det mjuknar.
3) lägger man olika längder omlott behöver man inte ha rör som är långa för hela längden. Och gör inget om man måste kapa vid kvistar eller liknande, eller får brott på lamellen.
4) lägg plastfolie (typ matfolie / gladpack) under/runt lamellerna så limmas de inte fast i jiggen.

Alternativet är att hitta grenar/stammar i "rätt krök" och såga ut hela stycken, och limma med sneda laskar. Många fruktträd har bra virke, jag har haft körsbär och plommon med bra täthet, och det är ofta snyggt.

• Liker
axxa
  • Laddar…
När jag bygger "special-grejer", så använder jag oftast billiga takläkt & klyver tjockleken i 2 på längden.
Sedan dopp i oljebad ett par timmar typ Alcro grundolja (åldersbeständig plast i en enkel jigg), sedan tork över natten & en lasyr i den färgen/ tonen jag vill ha.

12 år nu på vissa grejer & ser fortfarande riktigt bra ut, har typ dutt-oljat en sväng emellan för ca 3 år sedan. & tom kvint/ trädets yttersta håller väldigt länge med bra "behandling", & det är billigt!.

Din bild är precis den typ av objekt, som jag skulle använda oljade läkt & lasyr till att bygga.
Kanske hålband (utan hål) till att sammanfoga "allt" i rundningen, med kraftigare "stöttning" var 40e cm vid golvnivå typ.

• Liker
axxa
  • Laddar…
C
A axxa skrev:
När man böjer virke i lite snävare radier använder man ett stålband som stöd på "utsidan" vid böjningen, annars blir det som du märkt att virket knäcks i första bästa svaga punkt.

• Liker
axxa og 1 annen
  • Laddar…
Jag inser att jag ställde följdfrågor som redan var besvarade. Det är inte en helt snäll båge du skall göra. Det får nog inte vara stora kvistar i den. Men 4 mm tjockt borde absolut gå.

Jag gjorde den här bottenstocken i januari. Det var 7 mm tjocka lameller och dessa böjdes torra och kalla. Min uppfattning är att det är ungefär lika lätt att böja blötlagt virke som basat. Har man en bastrumma är det snabbare och enklare. Har man inte en bastrumma är det snabbare och enklare att blötlägga än att börja bygga en improviserad bastrumma.
20260127_083423[1].jpg
20260127_161133[1].jpg

• Liker
axxa
  • Laddar…
Grymma tips - tack!
Radien är som minst 48 cm, men övergår i en snäckform med radie ca 80 cm mot slutet av böjen. (Se bild i inlägg 6)
Jag tror mitt nästa försök får bli en kombination av era tips (fortsätter med tryckat virke så länge)
1) blötlägga remsorna i varmt vatten över natten i ett avloppsrör
2) fästa ett hålband (möjligen ett plattjärn) i jiggen för att minska knäckrisken av första remsan
3) skruvtvinga känsliga ställen (kvistar) innan de spricker
4) ta det lugnt och försiktigt - inte tvinga in remsorna på en gång.

…jag återkommer… 😅

A axxa skrev:
1) blötlägga remsorna i varmt vatten över natten i ett avloppsrör
Det behöver inte vara varmt vatten. Det går att lägga listerna i en sjö eller ett dike om det finns tillgängligt.

A axxa skrev:
2) fästa ett hålband (möjligen ett plattjärn) i jiggen för att minska knäckrisken av första remsan
Jag tror att det som avsågs var ett fjädrande anhåll som ger ett stöd och följer med. Hålband är för klent för att göra någon större nytta. Plattjärn fjädrar inte utan böjs permanent.

A axxa skrev:
3) skruvtvinga känsliga ställen (kvistar) innan de spricker
Min erfarenhet var att det blev enklare med en invändig jigg. Fäst ena änden på listerna i jiggen och böj en aning. Sätt dit en tving och böj lite till. På detta vis kommer det aldrig att böjas till en snävare radie än jiggen vilket blir risken om du försöker ha en utvändig jigg i stället.

Du kanske redan tänkt göra så. Men böj in de blöta listerna i jiggen utan lim. Sedan får det sitta i spänn och torka. Därefter kan du lossa det, lägga på lim och böja in det igen.

• Liker
axxa
  • Laddar…
Just nu har jag en utvändig jigg, som dessutom enbart består av några klossar (typ 4-5) fastskruvade på en byggplywood… 🤪
Låter som ett utmärkt förslag att ge jiggen lite mer kärlek och göra den invändig istället. Som du säger behövs ju då heller inte något fjädrande anhåll.
Sjö eller dike finns inte inom rimligt avstånd. Grannen har visserligen pool, men tror jag går på de avloppsrör jag har liggandes bakom huset.

A axxa skrev:
Just nu har jag en utvändig jigg, som dessutom enbart består av några klossar (typ 4-5) fastskruvade på en byggplywood… 🤪
Det låter som ett utmärkt sätt att göra en jigg. Gör den invändig i stället och se till att ha kanske 20-30 cm mellan klossarna. I bakgrunden på min första bild syns "limbordet" jag använde och alla anhållen. Den fösta bottenstocken limmade jag med utvändig jigg. Sedan bytte jag till invändig.

• Liker
axxa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.