Jeg er usikker på hvilket tak du har sett bilder av, men jeg tror ikke det var isolert på utsiden. Jeg har bygget og renovert flere hus gjennom årene.
I mitt nåværende hus (bygd -46) har jeg etterisolert utvendig på råsponet med 100mm polystyren. Da det tidligere bare var litt sagflis i skråtakene så gjorde det stor forskjell, både sommer og vinter.