Hei! Holder på med konstruksjonstegninger og skulle gjerne vite omtrent hvilken takfothøyde mine takstoler får.
Altså målet ytterkant stamme, rett opp overside takstol.

Har kontaktet to produsenter, men ingen vil gi meg dette uten bestilling, det kan kanskje være mye jobb å få fram?

Spennvidde 5050
Rammeverk
Tegl, rupanel
Innertak gips
Kaldloft
33 grader
1200cc

Noen som vet omtrent hvilken høyde jeg kan regne med? Trenger ikke være eksakt.

Takk på forhånd!

Takstollens konstruksjonstegning med markerte blå linjer som angir målene for takfotshøyde fra ytterkant av stommen opp til oversiden av takstolen.
 
Hvis det er tegnet i målestokk, så ser det ut til å være ca 35 cm.
 
G Gabbe1 skrev:
Om det är ritat skalenlig så ser det ut å være ca. 35 cm.
Hehe ja, det er jeg som har tegnet. Tok et mål som jeg følte meg sikker på at jeg kunne få i slutten.

Men nå vil jeg ha ned takfoten litt, og da vil jeg vite om det finnes noen centimeter å hente på takstolen.

Takk :)
 
Man måler vel langs fasaden og opp til takbelegget?
 
Det bør ikke være noe problem.
De gangene jeg har bestilt takstoler, har produsenten spurt om hvilken høyde stolen skal ha ved takfoten.
Ofte vil man ikke minimere høyden fordi det da ikke er plass til så mye isolasjon. Men rent konstruksjonsmessig er det ofte mulig å lage en takstol som bygger mindre i høyden enn den du har tegnet. I alle fall 5 cm går det an å fjerne sammenlignet med din tegning.
 
  • Liker
nybyggarn3
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det bør ikke være noe problem.
De gangene jeg har bestilt takstoler har produsenten spurt om hvilken høyde stolpen skal ha ved takfoten.
Ofte vil man ikke minimere høyden fordi det da ikke får plass så mye isolasjon. Men rent konstruksjonsmessig er det ofte mulig å lage en takstol som bygger mindre i høyden enn den du har tegnet. I alle fall 5 cm kan fjernes sammenlignet med bildet ditt.
Helt sant, ja det er kanskje dumt av meg å gjøre det smalere. Tenkte ikke på det..
Jeg har tenkt meg 400mm på taket, hva tror du?

Har tegnet opp gavl og langside på veggen med penn og ser at takfotsbordet havner veldig høyt. Men kanskje bedre å senke takhøyden noe, endre litt på vinduet.

Takk gabbe!
 
D Daniel 109 skrev:
Man måler vel langs fasaden og opp til taktekningen?
Det er takfotsmålet på takstolen, tror man sier så iallfall.
 
G Gabbe1 skrev:
Det bør ikke være noe problem.
De gangene jeg har bestilt takstoler, har produsenten spurt om hvilken høyde stolen skal ha ved takfoten.
Ofte vil man ikke minimere høyden siden det da ikke får plass til så mye isolasjon. Men rent konstruksjonsmessig er det som oftest mulig å lage en takstol som bygger mindre på høyden enn den du har tegnet. I alle fall 5 cm kan fjernes sammenlignet med bildet ditt.
Må spørre, så et innlegg fra deg i en annen tråd. Er kaldloftet ditt fortsatt problemfritt?

Har også tenkt å lage loftet med ytterst begrenset ventilasjon. To gavlventiler dvs
 
W Wallawhoa skrev:
Måtte spørre, så et innlegg fra deg i en annen tråd. Er loftet ditt fortsatt problemfritt?

Har også tenkt å gjøre loftet med ytterst begrenset ventilasjon. To gavlventiler dvs
Ja.
Min filosofi er: jo mindre ventilasjon på et kaldloft, jo bedre. Gjelder dog kun hvis man kan få en helt tett plasting mot oppholdsrommet under.
Jeg tror faktisk at man kan droppe gavlventilene også, det vil uansett alltid lekke litt luft gjennom panel, sponplater og diverse sprekker.

Så er det naturligvis sånn at det kan være stor forskjell på hvor godt et kaldloft klarer seg avhengig av hvor i landet det befinner seg. Klima, temperatur og luftfuktighet spiller nok stor rolle.
 
G Gabbe1 skrev:
Ja.
Min filosofi er: jo mindre ventilasjon på et kaldt loft jo bedre. Gjelder dog kun hvis man kan få en helt tett plasting mot boligarealet under.
Jeg tror faktisk at man kan overse gavlventilene også, det vil uansett alltid lekke litt luft gjennom panel, rupanel og diverse sprekker.

Så er det selvfølgelig slik at det kan være stor forskjell på hvor godt et kaldt loft klarer seg avhengig av hvor i landet det befinner seg. Klima, temperatur og luftfuktighet spiller nok en stor rolle.
Høres bra ut! Man blir litt usikker når noen hevder det motsatte, selv når fakta tydelig viser det motsatte.

Du har ikke isolert utvendig på taket, vel?
 
W Wallawhoa skrev:
Høres kanon ut! Man blir litt usikker når noen påstår det motsatte, selv når fakta tydelig viser det motsatte.

Du har ikke isolert utvendig på taket, va?
Selv bygde jeg med tett takfot når jeg bygde nytt. Kjører med celluloseisolasjon og diffusjonsåpen duk på undertaket. Men da er huset, som allerede påpekt viktigheten av, veldig tett.
 
De tester jeg har sett har det vært tørrere i hus uten takkefotventilasjon. Gavlveggene er jo diffusjonsåpne selv om man har tett taktekking.
Unntaket var første året før byggfuktigheten var borte. Så det er nok ikke helt feil å ha avfukter første året og deretter overvåkning.
Cellulose er jo også bra, det buffer godt over fuktigere perioder.
 
  • Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
W Wallawhoa skrev:
Høres fantastisk ut! Man blir litt usikker når noen påstår det motsatte, selv når fakta tydelig viser det motsatte.

Du har ikke isolert utvendig på taket, eller?
Jeg er usikker på hvilket tak du har sett bilder av, men jeg tror ikke det var isolert på utsiden. Jeg har bygget og renovert flere hus gjennom årene. I mitt nåværende hus (bygd i -46) har jeg etterisolert utvendig på råsponet med 100mm celleplast. Siden det tidligere bare var litt sagflis i skråtakene, gjorde det en stor forskjell, både sommer og vinter.
 
Hei! Nå har jeg lest flere av trådene dine, vi ser ut til å være i omtrent samme situasjon med lignende materialvalg - jeg sitter også og tegner blyantkonstruksjoner for fullt (til en utvidelse).
Hvordan løste du det med bredden på utsikkende taktass?
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Hei! Nå har jeg lest flere av dine tråder, vi ser ut til å være i omtrent samme situasjon med lignende materialvalg - jeg sitter også og tegner blyantkonstruksjoner for fullt (til en utvidelse).
Hvordan løste du det med bredden på utskytende taktass?
Hei! Mener du bredden på den pålimte taktassen?

Hvis ja, så estimerer jeg et mål jeg anser passende. Prøver å utvide tassen så snart den går innenfor underbordspanel. Tassen er også ca 80mm bred/tykk, noe som muliggjør en tynnere spiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.