Hei!

Mitt bygg av et bod/garasje/carport går videre. Plate pluss det meste av muringen er ferdig, og jeg må begynne å tenke på å få tak i en passende jernbjelke som skal bære opp bjelkelaget over garasjen, dvs. bjelkelaget mellom garasjen og loftsrommet ovenfor. Bygningen blir 14 m lang og 9 m bred (yttermål), bod i den ene enden og carport i den andre, og garasjen imellom. Når det gjelder bod og carport, har vi nok løsninger for oppbæringen (på mellomvegger bl.a.). Det jeg her ønsker hjelp til er å beregne dimensjonen på en jernbjelke over garasjedelen. Planen er å legge f.eks. en HEA eller en HEB i midten (dvs. parallelt med langsidene).

Dermed vil bjelken ligge med sentrum 4,5 m inn i bygningen. Bjelker/planker i dim 45 x 220 mm plasseres deretter på høykant mellom yttervegg og jernbjelken. Jernbjelkens frie spenn blir 5,60 m, total lengde inkl. støtteflatene blir ytterligere ca. 24 cm da den kommer til å hvile på søyler av KKR (eller om det er VKR, husker ikke) som er 120 x 120 mm.

Yttertaket vil bli båret opp av en limtrebjelke oppe ved mønet, så den eneste lasten som kommer på jernbjelken er bjelkelagets vekt + vekten av det som kommer til å bli lagret der oppe på "loftet". Ingen dramatisk tunge ting, men jeg vil selvsagt kunne lagre en del saker der, den tyngste enkeltgjenstanden kan kanskje bli sementblanderen og lignende, samt noe treverk e.l. Om man skulle angi en maksimal vekt oppe på bjelkelaget, så kanskje jeg vil si ca. 2 tonn fordelt over hele området. En grei del av den lasten havner altså på ytterveggene.

Noen som kan og orker å gjøre en beregning av hvor kraftig jernbjelke jeg trenger?

/Micc

Om jeg tolker dine opplysninger riktig, så dreier det seg om en overflate på cirka 50 kvm. Balkens dimensjoner avhenger helt av loftets last og hvordan den er fordelt. Det vanlige når det gjelder lagerbjelkelag er 0,5 kN/kvm (ca 50 kg/kvm), da holder det med en HEA 160. Alternativet er et normalt mellomgulv med 2 kN/kvm. Da må du gå opp til HEA 220. Deretter finnes det mellomløsninger.

Hei! Tusen takk for svaret!
Ja, det stemmer, det handler om ca 50 kvm. Og med et "normalt mellomdekke" mener man da et dekke der rommet over er f.eks. bolig eller lignende, som kontor eller så??? Det vil det aldri bli snakk om her. Men 50 kg/kvm er jo i størrelsesorden hva jeg kan se tas opp der. Så kan det jo naturligvis bli sånn at lasten på loftet ikke blir perfekt fordelt over hele flaten... Hvor alvorlig er det om 700 kg skulle bli plassert i prinsippet rett over bjelkens midt? (selv om det ikke skal måtte bli så hvis man bruker hodet...).

Kan få tak i en HEA 200 til en rimelig pris, har ikke sett den, men den som selger den fortalte at det er noen relativt store hull boret eller skåret (opptil 50 mm i diameter). Ligger de på "feil" sted så innebærer jo det sannsynligvis at bjelken er temmelig svekket, ikke sant. Mindre alvorlig om de ligger midt på livet antar jeg. Jeg kan også få tak i en HEB 240, men det er jo virkelig rett mye overkill da... Vekter ca 485 kg, så da må man jo ta i litt:strong: for å legge den opp:D. Spøk til side så går jo også det med hjelp av diverse kjettingtaljer.

Beste svar

Alle varianter jeg har sett på tåler en punktlast midt på bjelken på 700 kg. Jeg synes det virker som om en HEA 200 er et godt kompromiss, forutsatt at hullene finnes i livet.

Kanoners - takk igjen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.