1.171 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
Hjelp med spennviddeberegning/dimensjonering
Hei, jeg tegner på et uterom på 4,3 * 4,5 m. (utbygging fra eksisterende bygning, som finnes til venstre på vedlagt bilde).
Takvinkel 17 grader.
På en side er det tenkt å ha skyvedører/glaspartier med en bredde på 3740 mm ifølge vedlagt bilde.
Jeg trenger litt hjelp med en spennviddeberegning/dimensjonering for å forstå om det i det hele tatt er mulig å få til en slik konstruksjon?
Hva kreves det av limtredrager eller lignende mellom hjørnestolpene for å klare den spennvidden uten stolper mellom skyvedører/glaspartier?
Bjelkelaget er tegnet med 45 * 145 lekter 60 cc og veggene er tegnet med 45 * 120 lekter 60 cc
Takstolene på bildet skal kun sees som en oversiktsbilde og ingen endelig konstruksjon, da disse er tenkt å kjøpes ferdige.
Snøsone 2.5
Takvinkel 17 grader.
På en side er det tenkt å ha skyvedører/glaspartier med en bredde på 3740 mm ifølge vedlagt bilde.
Jeg trenger litt hjelp med en spennviddeberegning/dimensjonering for å forstå om det i det hele tatt er mulig å få til en slik konstruksjon?
Hva kreves det av limtredrager eller lignende mellom hjørnestolpene for å klare den spennvidden uten stolper mellom skyvedører/glaspartier?
Bjelkelaget er tegnet med 45 * 145 lekter 60 cc og veggene er tegnet med 45 * 120 lekter 60 cc
Takstolene på bildet skal kun sees som en oversiktsbilde og ingen endelig konstruksjon, da disse er tenkt å kjøpes ferdige.
Snøsone 2.5
Sist redigert:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/vidbyggt-uterum-gavel/
Her kan du gjøre beregningen.
Her kan du gjøre beregningen.
Takk, jeg har sett den siden før men greia er jo at det bare er en side som skal være åpen, øvrige vegger burde jo kunne bygges med konstruksjonsvirke, ettersom det er plass for bjelker. (Beregningene tar jo ikke hensyn til det.)Q qvirre skrev:
min fundering er, om jeg bare kan ta anbefalt limtrebjelke over åpningen fra beregningen. men beholde øvrig av konstruksjonen, også hjørnene som består av sammensatte 45x120 bjelker.
Klikk her for å svare