Hei!
Bor i hus med tregulv og tretrapp.

Gitt en utbredt last på 2500 kg / m2, hvordan må en trekonstruksjon for gulvet se ut da? Er det engang gjennomførbart? Det er krypkjeller under og ca. 30-40 cm luft mellom jord og blindbunn. Ifølge tegningen er det i dag 2"x9" med et spenn på 365 cm mellom syllene (60 c-c mellom bjelkene). Det er en enetasjes teglfasade med uinnredet loft. Det er parkettgulv oppå 1" plank.

Noen bygningsingeniør som kan uttale seg. Den åpne peisen står i samme rom, men i motsatt hjørne. Fundamentet til den er forsterket med stålbjelker og ekstra pilarer.

Normalt dimensjonerer man for 200 kg/kvm. Hvorfor 2500 kg/kvm?

H huggan skrev:
Normalt dimensjonerer man for 200 kg/kvm. Hvorfor 2500 kg/kvm?
Det er ikke min idé, det er en saksbehandler på en myndighet som synes det er en god idé. Jeg vil gjerne ha vann på min mølle at det ikke er gjennomførbart.

Kan presisere at overflaten som skal belastes er 2x 640 x 553 mm så det er ikke hele reisverket som kommer til å ha så stor belastning.

Å regne punktlast som du nå beskriver er noe helt annet enn utbredt last. Kan du forklare hva dette handler om?

H huggan skrev:
Å regne punktlast som du nå beskriver er noe helt annet enn utbredt last. Kan du forklare hva dette handler om?
Spiller det noen rolle? To solide gjenstander som forårsaker denne belastningen (som nevnt ovenfor). Er det mulig å (med rimelige midler) forsterke opp gitt regelverk slik at det tåler lasten?

Bakgrunnen er ikke viktig, mest fordi jeg blir nysgjerrig på hva det er som er så tynt men likevel veier 2500 kg/kvm, eller er 2 mm en feilskrivning?

Derimot hvordan man beregner lasten utbredt eller punkt ser helt forskjellig ut.

2mm? Det er 2x bunnflaten som beskrives. :)

Fant svaret selv i Boverkets skrivelser. Dette kan beregnes som trengsellast med 4,0 kN/m2 ved dimensjonering. Annet enn å bryte opp hele gulvet og doble opp bjelkene samt et til opplegg så klarer det ikke kravene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.