2.299 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Beregne komplisert konstruksjon, varmetap og u-verdier.
Hvordan skal man beregne en A-rammekonstruksjon med 58 graders helling, lettbjelker og ulike isolasjonsmaterialer i kombinasjon?
innenfra:
12.5mm gips 0,25
dampbrems 0,?
47mm luftspalte 0,?
mellom lettbjelkene ligger:
50mm PIR 0,020
303mm trefiber løsull 0,038
ovenpå:
18mm takplywood 0,14
takpapp
Hvordan påvirker konstruksjonens helling varmetapet? Jeg tenker at varmen beveger seg vertikalt, noe som gjør at den må passere ~770mm konstruksjon i stedet for de faktiske ~420mm?
Åpent til møne og åpen planløsning får meg til å mistenke at mye av varmen vil samle seg og passere ut i toppen av konstruksjonen, tenker jeg riktig som isolerer denne delen tykkere enn øvrig i så fall?
innenfra:
12.5mm gips 0,25
dampbrems 0,?
47mm luftspalte 0,?
50mm PIR 0,020
303mm trefiber løsull 0,038
ovenpå:
18mm takplywood 0,14
takpapp
Hvordan påvirker konstruksjonens helling varmetapet? Jeg tenker at varmen beveger seg vertikalt, noe som gjør at den må passere ~770mm konstruksjon i stedet for de faktiske ~420mm?
Åpent til møne og åpen planløsning får meg til å mistenke at mye av varmen vil samle seg og passere ut i toppen av konstruksjonen, tenker jeg riktig som isolerer denne delen tykkere enn øvrig i så fall?
Sist redigert:
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 466 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.466 innlegg
Ikke gjør det komplisert. Du vil ha samme transmisjonstap i konstruksjonen om den ser lik ut uansett om den er i vinkel.A aroraror skrev:Hvordan skal man beregne en A-rammekonstruksjon med 58 graders helling, lettbjelker og forskjellige isolasjonsmaterialer i kombinasjon?
innenfra:
12.5mm gips 0,25
dampbrems 0,?
47mm luftspalte 0,?
50mm PIR 0.020
303mm trefiber løsull 0.038
ovenpå:
18mm takplywood 0,14
overpapp
Hvordan påvirker konstruksjonens helling varmetapet? Jeg ser for meg at varmen beveger seg helt vertikalt, noe som gjør at den må passere ~770mm konstruksjon i stedet for de faktiske ~420mm?
Åpent til møne og åpen planløsning får meg til å mistenke at mye av varmen vil samle seg og passere ut i toppen av konstruksjonen, tenker jeg rett som isolerer denne delen tykkere enn øvrig i så fall?
Om varmen bare skulle bevege seg vertikalt, ville man ikke ha noen transmisjonstap i noen annen byggedel enn taket.
Alright, helt vertikal var kanskje å ta i, men... Gjør det gjerne litt vanskeligere da jeg trenger en ganske nøyaktig beregning.surris skrev:
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 466 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.466 innlegg
Du får regne ut motstanden for hvert sjikt det gjør du gjennom tykkelse/lambda. Så summerer du motstandene og tar 1 gjennom motstanden, 1/totale motstanden. I sjiktene med lettbjelker får du regne ut forholdet mellom lettbjelker og pir/løsull.A aroraror skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Beregning hjelp Dimensjonering av type Entresol konstruksjon.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Konstruksjonsskrue, hvilken kan man bruke?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Köpa besiktat hus med riskkonstruktion? (Golv)
Grund & Markarbeten -
Beräkna vad en enkel träkonstruktion klarar att lyfta ..
Övrigt Off Topic -
Beregne U-verdi for konstruksjon
Bygningsfysikk