Hvordan skal man beregne en A-rammekonstruksjon med 58 graders helling, lettbjelker og ulike isolasjonsmaterialer i kombinasjon?

innenfra:
12.5mm gips 0,25
dampbrems 0,?
47mm luftspalte 0,?

mellom lettbjelkene ligger:
50mm PIR 0,020
303mm trefiber løsull 0,038

ovenpå:
18mm takplywood 0,14
takpapp

Hvordan påvirker konstruksjonens helling varmetapet? Jeg tenker at varmen beveger seg vertikalt, noe som gjør at den må passere ~770mm konstruksjon i stedet for de faktiske ~420mm?

Åpent til møne og åpen planløsning får meg til å mistenke at mye av varmen vil samle seg og passere ut i toppen av konstruksjonen, tenker jeg riktig som isolerer denne delen tykkere enn øvrig i så fall?

Sist redigert:
surris
A aroraror skrev:
Hvordan skal man beregne en A-rammekonstruksjon med 58 graders helling, lettbjelker og forskjellige isolasjonsmaterialer i kombinasjon?

innenfra:
12.5mm gips 0,25
dampbrems 0,?
47mm luftspalte 0,?

mellom lettbjelkene ligger:
50mm PIR 0.020
303mm trefiber løsull 0.038

ovenpå:
18mm takplywood 0,14
overpapp

Hvordan påvirker konstruksjonens helling varmetapet? Jeg ser for meg at varmen beveger seg helt vertikalt, noe som gjør at den må passere ~770mm konstruksjon i stedet for de faktiske ~420mm?

Åpent til møne og åpen planløsning får meg til å mistenke at mye av varmen vil samle seg og passere ut i toppen av konstruksjonen, tenker jeg rett som isolerer denne delen tykkere enn øvrig i så fall?
Ikke gjør det komplisert. Du vil ha samme transmisjonstap i konstruksjonen om den ser lik ut uansett om den er i vinkel.

Om varmen bare skulle bevege seg vertikalt, ville man ikke ha noen transmisjonstap i noen annen byggedel enn taket.

surris surris skrev:
Ikke gjør det vanskeligere enn det er. Du vil ha samme transmisjonstap i konstruksjonen om den ser lik ut uavhengig om den er i vinkel.

Om varmen kun skulle bevege seg vertikalt så ville man ikke hatt noen transmisjonstap i andre bygningsdeler enn taket.
Alright, helt vertikal var kanskje å ta i, men... Gjør det gjerne litt vanskeligere da jeg trenger en ganske nøyaktig beregning.

surris
A aroraror skrev:
Alright, Helt vertikal kanskje var å ta i men.. Krongler gjerne til det litt da jeg trenger en ganske eksakt utregning.
Cirkus 0,1

surris surris skrev:
Cirkus 0,1
Takk skal du ha men jeg ble ikke noe klokere.

surris
A aroraror skrev:
Takk skal du ha men jeg ble ikke en gang klokere.
Du får regne ut motstanden for hvert sjikt det gjør du gjennom tykkelse/lambda. Så summerer du motstandene og tar 1 gjennom motstanden, 1/totale motstanden. I sjiktene med lettbjelker får du regne ut forholdet mellom lettbjelker og pir/løsull.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.