Skip o hoi!!

Skal gipse en hel etasje på et hus jeg og min samboer har kjøpt. Hvordan bør man beregne gipsforbruket? Vi har beregnet antall kvadrat på vegger og tak men har ikke trukket fra for vegger og vinduer.

Vi har dog beregnet at overflaten for vinduer og dører blir grovt regnet 47m2. Hver plate er 3m2. 47m2 delt på 3m2 blir 15,6 plater.

Men siden man kanskje kan bruke alle plater/spillbiter optimalt, lurer jeg på hvor mange plater jeg skal trekke fra den første utregningen. 15 plater eller færre?

Forvirrende? :confused:

// Lindrik
 
Hadde ikke trukket fra i det hele tatt for vinduer, det blir jo mest søppel det man får ut av de bitene.
 
Det eneste du skal gjøre er å regne ut totalarealet du skal ha, legg på 10% så kanskje det rekker. Du setter hele plater over dører og vinduer og sager bort og kaster det som blir igjen. Tenk på at du aldri begynner med en hel plate i et hjørne, skjær bort ca 7 cm så sparkelkanten forsvinner. Altså ingen fratrekk for dører og vinduer!
 
Du skal nok ikke trekke fra snarere tvert imot, legg på noen skiver så du har råd til å gjøre feil o.s.v. Jeg ville nok lagt på ca 10%.
 
Der ser man, og takk for hjelpen. Vi legger nok på i stedet for å trekke av.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.