Hvordan kan man beregne dimensjonen på takstoler. Skal bygge en garasje med valmet tak og valset båndplåt. Størrelsen blir 6x8 meter.
I takstolshåndboken kan man ikke lese noe om valmede tak.

Finnes det noen passende programmer kanskje?

Bob_the_builder
Det finnes det sikkert, men knapt tilgjengelige på forbrukermarkedet. På mine tegninger står det at takstolene er beregnet med programmet "Trusscon". Du kan lese mer om det på www.csce.se

Jeg gjentar det rådet jeg har fått og selv har maset om når hjemmebygde takstoler kommer på tale: La være. Kjøp ferdige. Du sparer masse tid og antagelig blir det ikke dyrere. Holdfasthetsklassifisert trevirke (som man skal ha i takstoler) er svindyrt om man kjøper det på en trelasthandel og ikke har skikkelig rabatt.

Holdfasthetsklassifisert trevirke? Egen skog og sag takstolstrelast er ikke å tenke på da?! Hva sier KA om det?

Mener selvfølgelig 'sage takstolsvirke'.....

Det er vel bare å ta til så det holder, det gjorde jeg og jeg så aldri til verken bygglov eller KA når jeg gjorde garasje større enn huset!

Men om du skal ha valmat tak så er jo ikke steget så stort til säteritak, det ville vært mildt sagt uvanlig 8)

Bob_the_builder
CarlOscar skrev:
Egen skog og sage takstolvirke er ikke å tenke på da?! Hva sier KA om det?
Næpp, det er ikke å tenke på... :) Hun/han burde si stopp, men tar du i ordentlig når du velger dimensjoner og sørger for å velge ut noe sånn cirka kvist- og sprekkfritt virke, burde det ikke bli noen problemer.

Kjøp ferdige!
Det er det rådet jeg har hørt fra mange hold. Det blir ikke dyrere, og du slipper en masse jobb med å bygge dem selv. Takstolene er beregnet i et dataprogram, så man får maksimal holdfasthet med de minste dimensjonene på treverket. Skal du bygge selv, må du gå opp et par dimensjoner for å være sikker på at de holder (om du ikke er en ekspert på holdfasthet). Så er det en masse andre faktorer som taler for å kjøpe ferdige. Sjekk med Varberg Timber, Derome Byggvaror, Onsalavillan eller byggtra.se, disse produserer takstoler. Så finnes det mange flere, det er bare å søke på internett.

//Linus

Bob_the_builder
Nei, Linus har helt rett. Egentillverkade (med spikNINGsplåtar) krever grovere virkesdimensjoner er fabrikktillverkede med SPIKplåtar (presset).

Jeg har en overfladisk bekjent som er sivil.ing V og gift med en snekker. De gjorde alt på huset sitt selv, fra grunn til tak.
Unntatt akkurat takstolene. Det ble billigere å kjøpe dem ferdige.
De hadde riktignok en vanskeligere konstruksjon enn valmet tak, men likevel...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.