Legger ut et lite spørsmål her i tillit til all kompetanse og klokskap som finnes på BH.
Jeg planlegger å mure en "mur" av lecablokker bak en smalovn og en el-ovn som står ved siden av hverandre, altså mellom ovnene og veggen bak som er skorsteinsløpet, opp til samme høyde som ovnene. For å få den distansen og overflaten bak ovnene.
Under og mellom lecablokkene bruker jeg vel murmørtel B på vanlig måte. (Det er en steinoverflate under.) Men hvordan gjør jeg mellom den nye lecaveggen og veggen/skorsteinsløpet? Den overflaten er pusset og jevn. Skal jeg forsøke å sette murmørtel mellom der også, så tynt som mulig? Eller finnes det noe annet som hadde vært bedre? Eller burde jeg rett og slett la være å ha noe imellom der?
Ville vært svært takknemlig for noen gode råd!
Jeg planlegger å mure en "mur" av lecablokker bak en smalovn og en el-ovn som står ved siden av hverandre, altså mellom ovnene og veggen bak som er skorsteinsløpet, opp til samme høyde som ovnene. For å få den distansen og overflaten bak ovnene.
Under og mellom lecablokkene bruker jeg vel murmørtel B på vanlig måte. (Det er en steinoverflate under.) Men hvordan gjør jeg mellom den nye lecaveggen og veggen/skorsteinsløpet? Den overflaten er pusset og jevn. Skal jeg forsøke å sette murmørtel mellom der også, så tynt som mulig? Eller finnes det noe annet som hadde vært bedre? Eller burde jeg rett og slett la være å ha noe imellom der?
Ville vært svært takknemlig for noen gode råd!
Bruket kommer ikke til å feste så særlig bra på det pussede, men vil du feste det bedre så dubber du i skiftene med passende jern som deretter mures inn i de nye blockeras skiftene.. Blir det luft imellom så fyll med bruk bare..
Kan tenke at det kanskje er litt overkill å dubbe. Det blir jo ingen krefter i noen retning på denne “mur” (bortsett fra gravitasjonskraften, rett ovenfra), den skal jo bare stå der. Kanskje man kunne “lime” blokkene mot veggen når man murer, med noen type av masse?
Klikk her for å svare