27.032 lest ·
27 svar
27k lest
27 svar
Benkeplate i flytsparkel der fibrene stikker opp.
Ingen større forskjell på vanlig bruk eller ekspander bruk i konsistensen det eneste er at ekspander ikke synker på en uberørt overflate mens vanlig betong ville synke 4-5% men skal man skure eller glatte så er forskjellen null. En sekk ekspander bruk koster ca 140kr mens vanlig bruk koster 60kr hold på deres penger 🙂
Takk for alle lekne forslag som tape og barberhøvel. Tape fungerte, lite overraskende, ikke. Barberhøvel skal jeg teste for moro skyld. Men ellers vil jeg meddele at varmluftspistolen krevde en halv sekunds nærvær for å tilintetgjøre fibrene. Eller, ikke helt sant. Av en eller annen grunn forsvinner de i et vips, men etterlater faktisk en kort skjeggstubb som ikke forsvinner uansett hvor lenge man varmer. Denne "stubb" gjør overflaten ru, men problemet løser seg om jeg behandler benken med noe som legger seg som en herdende overflate oppå (som lakk eller epoxy) i stedet for noe som absorberes av flytsparkelen (som olje, voks).
Jeg har imidlertid ikke bestemt meg for overflatebehandling ennå. Jeg trenger å vite mer om vattenglas og epoxy før jeg kan bestemme meg. Det finnes mye å lese på nettet, men om noen har spesielle erfaringer med begrunnelser så er jeg idel øre.
Jeg har imidlertid ikke bestemt meg for overflatebehandling ennå. Jeg trenger å vite mer om vattenglas og epoxy før jeg kan bestemme meg. Det finnes mye å lese på nettet, men om noen har spesielle erfaringer med begrunnelser så er jeg idel øre.
Renovator
· Kalmar
· 3 054 innlegg
Overflatebelegg avhenger jo av om du vil ha en blank eller matt finish på platen. Vannglass er ikke nok, det må nok bli epoksy eller en akryllakk.
Begynn med å "forsegle" med Steinfix 100+. dyrt som gull og ganske vanskelig å få tak i. Jeg brukte det til utekjøkkenets benkeplate. Platen er som en lotusblomst nå. Jeg kan "rulle" vekk vanndråpene.
"Begynn med" mente jeg egentlig hvis du etterpå vil ha en annen look enn den nøytrale du får med stenfix. Den blir jo ikke blank eller lignende etter behandlingen med stenfix. Så vet jeg faktisk ikke hva man kan kombinere med stenfix for å få den blank.
For meg var det ikke aktuelt med annet enn nøytral betonglook. Jeg elsker at platen fikk sin nøytrale grove look. Det passer bra ved utekjøkkenet der man skal stå og grille og skjære i dyredeler med en machete stor kokkekniv under en passelig beruselse. Ville ikke passet i innekjøkkenet der jenta serverer scones og te, på sitt beste...
For meg var det ikke aktuelt med annet enn nøytral betonglook. Jeg elsker at platen fikk sin nøytrale grove look. Det passer bra ved utekjøkkenet der man skal stå og grille og skjære i dyredeler med en machete stor kokkekniv under en passelig beruselse. Ville ikke passet i innekjøkkenet der jenta serverer scones og te, på sitt beste...
Renovator
· Kalmar
· 3 054 innlegg
Skal du lakkere, så unngår du helst å impregnere da man kan få problemer med vedheft. Lakkerer du med klar epoksy, så blir det en blank overflate. Kjører du for eksempel akryl, så blir den mer silkematt. Prøv først på en annen overflate.
Har du testet litt forsiktig med å brenne bort fiberen? Hva skjer?C crusade skrev:Hei. Jeg har støpt en benkeplate i flytsparkel med fibre. Men når jeg sliper ned overflaten, reiser fibrene seg og gir en lodden overflate. Hva kan man gjøre med dette? Er det noe som forsvinner når man behandler overflaten med lakk eller vattenglass? Kan man brenne bort fibrene med gassbrenner? Jeg vil jo ikke ødelegge benkeplaten...eller huset for den del.
Jeg lurer også på hva som anbefales å behandle overflaten med? Jeg har lest mange tips her på forumet men ingen for flytsparkel. Det kanskje ikke er noen forskjell fra betong. Jeg vil gjerne ha en relativt vedlikeholdsfri overflate som gir en slitesterk overflate, typ lakk (men har nylig lest at man bør unngå lakk da det er varmefølsomt) og helst unngå olje og voks.
Brenn bort dem.C crusade skrev:Hei. Jeg har støpt en benkeplate i avrettingsmasse med fibre. Men når jeg sliper ned overflaten så reiser fibrene seg og gir en lodden overflate. Hva kan man gjøre med dette? Er det noe som forsvinner når man behandler overflaten med lakk eller vattenglass? Kan man brenne bort fibrene med gassbrenner? Jeg vil jo ikke ødelegge benkeplaten...eller huset for den del.
Jeg lurer også på hva som anbefales å behandle overflaten med? Jeg har lest mange tips her på forumet men ingenting til avrettingsmasse. Det er kanskje ikke noen forskjell mot betong. Jeg vil gjerne ha en relativt vedlikeholdsfri overflate som gir en slitesterk overflate, type lakk (men har nylig lest at man bør unngå lakk da det er varmfølsomt) og helst unngå olje og voks.
C crusade skrev:Hei. Jeg har støpt en benkeplate i flytspackel med fibre. Men når jeg sliper ned overflaten, reiser fibrene seg og gir en lodden overflate. Hva kan man gjøre med dette? Er det noe som forsvinner når man behandler overflaten med lakk eller vattenglass? Kan man brenne bort fibrene med gassbrenner? Jeg vil jo ikke ødelegge benkeplaten...eller huset for den saks skyld.
Jeg lurer også på hva som anbefales å behandle overflaten med? Jeg har lest mange tips her på forumet, men ingenting for flytspackel. Det er kanskje ingen forskjell mot betong. Jeg vil gjerne ha en relativt vedlikeholdsfri overflate som gir en slitesterk overflate, typ lakk (men har nylig lest at man bør unngå lakk da det er varmesensitivt) og helst unngå olje og voks.
Hei! Slik gjorde jeg det. Tror på din idé om å brenne bort fibrene.......C crusade skrev:
Etter å ha mattet ned platen, malte jeg med gulvmaling fra Jula, det finnes også epoksyvariant. Andre malingslaget, før tørking, strødde jeg ned flak som ble knust (Jula) og siktet til ca 1-2 mm størrelse. Etter at malingen og flakene hadde herdet, finslipte jeg overflaten ytterligere for å få den glattere. Deretter har jeg lagt to lag hardvoksolje som ikke gulner. Finnes jo mange eks Osmo eller denne som vedlegges. Jeg er kjempefornøyd, pent og steinhardt.
Renovator
· Kalmar
· 3 054 innlegg
Fint
Klikk her for å svare