27.034 lest ·
27 svar
27k lest
27 svar
Benkeplate i flytsparkel der fibrene stikker opp.
Hei. Jeg har støpt en benkeplate i flytsparkel med fibre. Men når jeg sliper ned overflaten så reiser fibrene seg opp og gir en lodden overflate. Hva kan man gjøre med dette? Er det noe som forsvinner når man behandler overflaten med lakk eller vattenglass? Kan man brenne bort fibrene med gassbrenner? Jeg vil jo ikke ødelegge benkeplaten...eller huset for den delen.
Jeg lurer også på hva som anbefales å behandle overflaten med? Jeg har lest mange tips her på forumet men ingenting til flytsparkel. Det er kanskje ingen forskjell mot betong. Jeg vil gjerne ha en relativt vedlikeholdsfri overflate som gir en slitesterk overflate, typ lakk (men har nylig lest at man bør unngå lakk da det er varmesensitivt) og helst unngå olje og voks.
Jeg lurer også på hva som anbefales å behandle overflaten med? Jeg har lest mange tips her på forumet men ingenting til flytsparkel. Det er kanskje ingen forskjell mot betong. Jeg vil gjerne ha en relativt vedlikeholdsfri overflate som gir en slitesterk overflate, typ lakk (men har nylig lest at man bør unngå lakk da det er varmesensitivt) og helst unngå olje og voks.
Epoxy kanskje kunne fungere
Ja, jeg også. Grunnen til at jeg brukte flytsparkel var fordi jeg plassstøpte for å kunne få hele benken, inkludert gavlen i ett stykke. Siden ikke benkeplaten ble støpt opp ned, ønsket jeg å få en så fin overside som mulig og brukte da flytsparkel som renner ut fint og gir en jevn overflate.
Enk Prosjektet, hva mener du med epoxy. Som overflatemateriale eller som en metode for å fjerne fibrene? Jeg har selv vært inne på tanken om epoxy som overflatemateriale, men det føles litt knotete. Er det noen grunn til at du anbefaler det? Det er ikke det vanligste man leser om å ha på en benkeplate.
Enk Prosjektet, hva mener du med epoxy. Som overflatemateriale eller som en metode for å fjerne fibrene? Jeg har selv vært inne på tanken om epoxy som overflatemateriale, men det føles litt knotete. Er det noen grunn til at du anbefaler det? Det er ikke det vanligste man leser om å ha på en benkeplate.
Har du testet med å rulle med en klesrull eller legge ut en stripe tape og dra den bort?
Man kan synes at det var et rart forslag, men hva har man å tape?
Man kan synes at det var et rart forslag, men hva har man å tape?
Renovator
· Kalmar
· 3 054 innlegg
Hva vil du ha for overflate når den er ferdig?
600 våtslipepapir tar ned disse små hårene, men du har brukt feil produkt fra starten av, du skal ikke bruke glassfiberforsterkede materialer til benkeplater. Våtlibe og olje med kaldpresset linolje og deretter polere med stålull inntil du er fornøyd, linoljen binder "hårene" fyller små hull (bobler) og gjør at ikke benkeplaten slipper støv! Krävs 3-5 innoljer for å mette platen.
Hm, nei våtslipepapir fjerner ikke små hår. De fremhevet dem. Jeg våtslipte med 120, 180, 400 og 800 papir. Da jeg var ferdig, hadde jeg fått frem fibrene. Hvorfor skal man ikke bruke flytsparkel med fibre i til benkeplate? Hva blir feilen? Jeg hadde lest at det skulle være bra flere steder.
Forslaget med linolje for å binde fibrene, er det også til overflatefinishen, eller skal man i tillegg lakke, glass-vann, olje, vokse eller hvilken metode man nå skal bruke?
Jeg lurer også på om en varmepistol kan brenne bort fibrene, men vet ikke hva benkeplaten har godt av.
TotalControl, jeg skal teste med tape/roller, men de sitter nok for hardt for det.
Forslaget med linolje for å binde fibrene, er det også til overflatefinishen, eller skal man i tillegg lakke, glass-vann, olje, vokse eller hvilken metode man nå skal bruke?
Jeg lurer også på om en varmepistol kan brenne bort fibrene, men vet ikke hva benkeplaten har godt av.
TotalControl, jeg skal teste med tape/roller, men de sitter nok for hardt for det.
Sist redigert: