Kanskje ikke er noe problem? Vurderte en FLVP på overetasjen, en Nibe F110 som veier 144kg + beredervolum 265 l. Tenkt plassering i tilknytning til eksisterende bad som er regelbundet 300cc (95x230 gjetter jeg).
Tanken med det var nok om det skulle bli fliser og badekar, men også FLVP burde kunne belaste uten problem da den ikke skal stå på badet men i klk ved siden av (samme regulering der).
Tanken med det var nok om det skulle bli fliser og badekar, men også FLVP burde kunne belaste uten problem da den ikke skal stå på badet men i klk ved siden av (samme regulering der).
Allvitende
· Stockholm
· 1 831 innlegg
De reglene du har angitt er veldig kraftige og uvanlig bet dimensjon. Normalt er ikke et bjelkelag dimensjonert for 400 kg per kvadrat med angitt dim, og hvis belastningen er nær opplag, da burde det gå.
Tittet på mine mål igjen, noe gikk galt :/ Det skal være 45x230 så klart.
Angående dimensjonering så må det vel allikevel være med i beregningen at man har et badekar, kanskje bobler, og der kan det vel gå opp til 300kg+ antar jeg.
Måtte bjelkelaget forsterkes?
Angående dimensjonering så må det vel allikevel være med i beregningen at man har et badekar, kanskje bobler, og der kan det vel gå opp til 300kg+ antar jeg.
Måtte bjelkelaget forsterkes?
Hva er det under der FLVP skal stå?
Ok, ikke så lett å støtte der altså 
Er gulvet der oppe åpent eller er det mulighet for å åpne?
Lage fester i veggen å avlaste med?
Er gulvet der oppe åpent eller er det mulighet for å åpne?
Lage fester i veggen å avlaste med?
Hmm, gulvet går nok an å åpne, men hvordan forsterker man nåværende bjelker?
De er for så vidt ikke så lange siden baderomsveggen er bærende og laget i 95x45. Skulle tro at den er ca 1.80.
Skulle man legge på en bjelke inntil eksisterende eller sentrere mellom to eksisterende?
De er for så vidt ikke så lange siden baderomsveggen er bærende og laget i 95x45. Skulle tro at den er ca 1.80.
Skulle man legge på en bjelke inntil eksisterende eller sentrere mellom to eksisterende?
Jeg ville nok limt og spikret plywood på begge sider av aktuelle bjelker.
Allvitende
· Stockholm
· 1 831 innlegg
Er plasseringen nær opplag for bjelkelaget finnes det nok ingen grunn til bekymring, men det er stor forskjell på 400 kg per 600x600 mm enn et badekar på ca 200 kg med dimensjonene 1600x700 mm.
Ja, det blir mye per kvm, helt klart. Nibe F110 (ny modell i stedet for 100P) har bereder på 265 liter. Har deres F1235 og den har "bare" 160 liter men veier litt mer i seg selv. Skulle ha trengt noe som gjenvinner men ikke veier like mye 
For øyeblikket er F1235 hovedkilden og også koblet til avtrekksluften, men i morgen? så flyttes den ut til frittstående lager og da følger ikke luften med. Det ville føles ganske bra å ikke bare slippe ut oppvarmet luft, dessuten er det låååånga ledninger til badet med lååång ventetid på varmtvann, så det ville vært et pluss å ha vvb i tilknytning til badene.
For øyeblikket er F1235 hovedkilden og også koblet til avtrekksluften, men i morgen? så flyttes den ut til frittstående lager og da følger ikke luften med. Det ville føles ganske bra å ikke bare slippe ut oppvarmet luft, dessuten er det låååånga ledninger til badet med lååång ventetid på varmtvann, så det ville vært et pluss å ha vvb i tilknytning til badene.
Klikk her for å svare