Nå har jeg fått hjem X antall paller med skalblokk som skal støpes på en betongsokkel. Muren som bygges blir ca 160cm høy og skalblokkene stables som lego før de fylles med mørtel. Min tanke var å feste den stående armeringen i den 15 cm tykke betongsålen ved å bore 10 cm dype hull med en diameter på 16mm og sette i 12mm armering som festes med ekspanderbetong fin. Weber EXM702.
Nå til min fundering.
Ekspanderbetongen, som er fin og veldig lettflytende, vil søke seg ned i hullene jeg borer for armeringen, men også ut i kantene på skalblokkene og dekker da alle hull der evt. fukt kan finne veien ut. Min bekymring nå er at jeg får en fullhøyde stablet mur med en masse regnvann i bunnen før støpingen. Enda verre om det fryser rett nord for Stockholm og vannet ekspanderer og sprekker de nederste skalblokkene.
Holder det å bare dekke over toppen på muren med presenning så lenge? Armeringsjernene stikker jo opp før alt er ferdig!
Du trenger vel ikke fylle de borede hullene med så mye ekspanderbetong at det flyter over. Det går jo også å bruke en type festemasse i hullene, som Hilti-hit eller lignende fra andre produsenter. Da er det jo liten risiko for at du skal tette noe.
Hvis det er gjenværende vann som ikke har frosset, gjør det ikke så mye når du deretter heller på betongen. Risikoen er hvis det fryser, for da blir det tomrom etter det frosne vannet når betongen har herdet og vannet har tint.
Iofs helt rett, men med tanke på regn og alt det ekstraarbeidet med å nøye rengjøre hullet før jeg bruker festemasse på tube, tenkte jeg å ta den enklere, billigere og raskere måten med ekspanderbetong. Jeg føler også at det kan være en fordel å få skallblokken tett før den endelig fylles.
Jeg tenker at det blir et lag EXM702 i bunnen på ca 10 mm.
Kanskje skal jeg være litt mer forsiktig med mengden ekspanderbetong, slik at jeg bare prøver å fylle hullene.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.