Har laget et basseng av skallblokker. Fra starten var det meningen at jeg skulle pusse innsiden og deretter legge i en liner, men det ble så bra med skallblokkene, så jeg dropper pussen. Derimot vil jeg sparkle i første omgang skjøtene mellom blokkene. Blokkene ser ut til å være litt koniske, smalere på toppen, og noen blokker er litt skjeve. Har slipt ned det som "stikker ut", men det blir likevel litt å fylle opp, typ 0 til 1 mm, maks 2 mm på noen steder, og så er det litt mellomrom mellom blokkene noen ganger.
Har tidligere sparklet med "ferdig sementsparkel" som herder raskt, men det har jeg ikke behov for. Så jeg prøvde i teknikkrommet til bassenget å sparkle med vanlig sement og litt vann. Fungerer kjempebra og er lettere å sparkle med enn ferdigsparkelen, og dessuten mye billigere. Jeg vet det der med at man skal legge på noe som er mykere enn underlaget og antar at sement + vann blir hardere enn betongen. Nå har det jeg prøvesparklet vært på i over en måned, og ser ingen problemer med det, men hva skjer over tid, og hvis det fryser kan man jo undre.
Noen som har erfaring med dette?
Har tidligere sparklet med "ferdig sementsparkel" som herder raskt, men det har jeg ikke behov for. Så jeg prøvde i teknikkrommet til bassenget å sparkle med vanlig sement og litt vann. Fungerer kjempebra og er lettere å sparkle med enn ferdigsparkelen, og dessuten mye billigere. Jeg vet det der med at man skal legge på noe som er mykere enn underlaget og antar at sement + vann blir hardere enn betongen. Nå har det jeg prøvesparklet vært på i over en måned, og ser ingen problemer med det, men hva skjer over tid, og hvis det fryser kan man jo undre.
Hei,B Bengt_Salmose skrev:Har gjort en pool av skalblock. Fra begynnelsen var det meningen at jeg skulle pusse innsiden og deretter legge i en liner men det ble så bra med skalblokkene så jeg dropper pussingen. Derimot vil jeg sparkle i første omgang skjøtene mellom blokkene. Blokkene ser ut til å være litt koniske, smalere på toppen og noen blokker er litt skjeve. Har slipt ned det som "stikker ut" men det blir likevel så det blir litt å fylle opp, typisk 0 til 1 mm, maks 2 mm på noen steder og så er det litt mellomrom mellom blokkene iblant.
Har tidligere sparklet med "ferdig cementsparkel" som herder raskt men det har jeg ikke behov for.
Så jeg prøvde i teknikkrommet til bassenget å sparkle med vanlig sement og litt vann. Funker veldig bra og er lettere å sparkle med enn ferdigsparklet og i tillegg mye billigere.
Jeg vet det der at man skal legge på noe som er mykere enn underlaget og antar at sement + vann blir hardere enn betongen. Nå har det jeg prøvesparklet vært på mer enn en måned og ser ingen problemer med det men hva skjer med tiden og om det fryser kan man jo undre.
Jeg holder også på å bygge basseng med skalblokk. Hvordan gikk det med sparklingen din?
Det jeg sparklet inne i bassenget gjorde jeg med Heydi Express og jeg antar det sitter der. Er jo dekket med liner så det går ikke å sjekke. Derimot så innser jeg at jeg hadde nok ikke trengt å sparkle for det hadde nok ikke syntes at bassengveggene var litt ujevne. Det jeg sparklet med i teknikkrommet, sement + litt vann har ikke løsnet mer enn på ett sted, og der er det en litt større flis som har gått av, stor som en hånd og en cm tykk og så tykt sparklet jeg ikke. Mistenker at det er vann som har kommet ned i betongen og sprengt.
Klikk her for å svare