Mitt byggeprosjekt (som heldigvis bare er i (planleggingsstadiet) har helt stoppet opp.

Vil bygge en type låvebygning på 5,5 x 14 meter der de første 7 meterne blir garasje med bod i overetasjen og de andre 7 meterne blir en type kontor med sovehems over.

Etter litt googling ble det klart at det er rammeverkstakstol som gjelder i og med at jeg vil kunne bruke rommet maksimalt. Dessuten må den være frittbærende, for jeg vil ha carport på den ene gavlen og kunne kjøre inn en bil.

Da ringer jeg til en takstolprodusent og ber om følgende:
Rammeverkstakstol, spennvidde 5360 mm, vinkel 41 grader, 400 mm forhøyet takstolsfot, snølastsone 1,5, korrugert platetak.

Takstolprodusenten meddeler at det ikke går å fikse dette frittbærende med konstruksjonsvirke. Må ha en støtte i midten, f.eks. en limtrebjelke som blir ganske røslig (tror han sa 220 mm). Han har regnet på cc 1200 mm mellom takstolene.

Så snakker jeg med snekkeren som sier at det absolutt ikke skal være noe problem, han bygde et lignende prosjekt for en stund siden som var litt bredere og uten verken limtrebjelke eller bærende innervegg. Dog sa han at de la liggende bjelker med cc 400 mellom takstolene...

Kan det være slik at takstolkonstruktøren bare har regnet på cc 1200 takstoler og dermed ikke får bæringen til å gå opp, mens om jeg hadde sagt at jeg kunne legge ytterligere bjelker mellom takstolene så hadde det vært greit?

Ellers forstår jeg ikke hvordan man kan få så forskjellige opplysninger. Det finnes mange låver med lagringshems der jeg bor, og jeg er ganske sikker på at ingen av dem har midtstøtte...

Hva har jeg gått glipp av?
Takk på forhånd

Ring og sjekk med takstolprodusenten igjen, det kan jo være som du nevner, at han bare sjekket cc1200 og ikke hadde de andre forutsetningene.

jeg holder på å prosjektere en garasje på 6x8m hvor jeg er nødt til å ha en HEB140 under takstolene 1200mm inn for å kunne ha c24 220mm + en søyle et sted rundt midten.
tenkte at en HEB bjelke kan være bra å ha for å henge opp vogn for talje i :-)
Byggetegning av garasje med takstoler, HEB140 bjelke markert 1200 mm inn fra kanten og målangivelser for C24 220 mm.
jeg legger bjelken under i stedet for i.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.