Jeg holder på med å renovere en balkong, og skal bare beholde gulvbjelkene av treet. Består av 4 gulvbjelker som stikker ut fra veggen, med en tilsvarende vinkelrett slik at det danner en "ramme". De er dekket med plater lengst inn til veggen, og hvis jeg kjenner på dem med kniv, kjennes det tørt og fint. Foruten platene ligger det en smal remse med en (stort sett søndervitret) tynn papp, skåret langs med hver bjelke. Huset er fra 60-tallet.
Trehylle på balkong støttet av metallbrakett, delvis dekket av mugg og alger, mot en murvegg.
De har en del alger på seg, så jeg har skrubbet utsiden med en vanlig børste og vann, og da har jeg også fått bort litt av den mørkebrune fargen.
Bilde av balkongens treverk med fire synlige bjelker festet i en murvegg. Bjelkene er delvis dekket av blikkplater og har spor av alger.
Jeg antar at de er trykkimpregnerte på en eller annen måte (muligens bare lengst ut hvis det er teknisk mulig), og også at de er lasert eller noe i den stilen.

Hva bør jeg gjøre med dem?

Min plan var først og fremst å børste bort de gjenværende algene. Så snakket vi om å legge på et lag grunning olje. Og så antar jeg at jeg må prøve å finne en tilsvarende papp?

Har jeg riktig plan? Er den forsvunne fargen et problem eller bare estetisk? Fungerer det med hvilken som helst lasur hvis jeg vil fikse det? Skal man forsøke å fylle igjen noen av de gamle spikerhullene? Noe annet jeg burde tenke på?

Ved begynnelsen av 1960-tallet var trykkimpregnering ingen vanlig metode. Jeg tror ikke at dine balkongbjelker er behandlet på den måten. Derimot har man sikkert brukt en form for råtebeskyttende behandling, som Cuprinol, som man har strøket på. Bjelkene har klart seg av andre årsaker: meget godt tømmer til å begynne med, velgjort plateinnkledning (kobber) nærmest fasaden og papirkledning på toppen. Bjelkene er antakelig skjøtt sammen med mellomgulvets bjelker inne i huset. Å bytte dem er en meget stor operasjon, så det er bra om de er friske.

Egnede tiltak: Kontroller nøye med en tynn, skarp kniv på flere punkter at treverket er friskt. Børst rent. Olje inn med en olje som kan trenge godt inn. Bruk ingen moderne malinger som kan stenge inne fukt. Legg ny papp på bjelkenes overside. Sjekk direkte med pappprodusenten, som Mataki eller Icopal f.eks., hva de anbefaler.

Riktig type maling kan hjelpe med å beskytte treverket fra nedbrytning pga UV-strålingen. Feil type maling fremskynder nedbrytningen. Oljetrykk basert lasur med en viss mengde pigment og slamfarge (som Falu rødt, men den trenger ikke være rød) bør kunne fungere. Det beste ville være om selve dekkbordene kunne festes uten spikerhull ovenfra. Gamle spikerhull som skjules av ny papp trenger ikke sparkles.

• Liker
Alko og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.