Hei

Har en overbygd gang inn til huset bygget i tre med tak av rupanel med papp på og kobberplater på sidene. Den skal nå renoveres da en del av de bærende bjelkene (uhøvlet 50x250mm) er i dårlig stand.

Jeg har fjernet kobberplatene da det ikke lenger var tett, og løv, vann mm kom inn, noe som har forårsaket skader på trebjelkene. Siden pappen på taket skal byttes til våren, trenger jeg å behandle de bjelkene som fortsatt er bra med noe inntil videre, de er jo ubeskyttet nå.

Når renoveringen er ferdig vil ikke bjelkene lenger være synlige, så det trenger ikke være pent, det viktige er at det gir fukt og mugg beskyttelse og ikke trenger males over.

Har vurdert 1/3 tretjære + 1/3 linolje + 1/3 terpentin eller Copperol http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-utomhus/Copperol-36781/ (antar at det finnes andre merker også)

Hva fungerer?

/Dea

Jeg kikket også på Cuprinolen men den må dekkmales og det hadde jeg ønsket å slippe

Rå linolje er hva jeg bruker i lignende situasjoner.

Finnes meg bekjent ingen sopp som liker linolje.

Roslagsmahognyn som du har tenkt fungerer også, men tjæren kan lukte litt når solen steker, noe el noen år etter behandlingen. Avhenger jo av om du synes det er ok el ikke. Jeg synes tjære lukter godt, og utendørs er det normalt ingen problem.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.