38.474 lest ·
360 svar
38k lest
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjelke
Beklager, men nå begynner gjester å dukke opp for middag. Fortsetter i morgen.
Det er fordi du trenger å øke massen på over- og undersiden av bjelken for å motvirke nedbøyningen, ikke på sidene..Huggedugge1 skrev:
(Høres sprøtt ut, jeg vet, men sånn er det)
Får låte hvor merkelig det vil. Men så er det iaf om man regner på stål og de fleste andre metalliske materialer..
Så må det selvfølgelig finnes noe som holder sammen over- og undersiden (som en liv i en I-bjelke eller sidene på et rør) men jo lenger fra sentrumet på tverrsnittet (i belastningsretningen) man kan øke arealet av tverrsnittet, desto bedre..
Så må det selvfølgelig finnes noe som holder sammen over- og undersiden (som en liv i en I-bjelke eller sidene på et rør) men jo lenger fra sentrumet på tverrsnittet (i belastningsretningen) man kan øke arealet av tverrsnittet, desto bedre..
Et interessant og utfordrende problem i alle fall for oss som ikke lever med det og trenger å løse det. Jeg har lest gjennom tråden men har kanskje gått glipp av svaret på det åpenbare spørsmålet. Hvor mye må mitt punkt løftes for at det skal fungere, dvs hvor mye må nedbøyningen reduseres?
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Det er vel egentlig ganske intuitivt at man skal ha mye materiale med stor arm inn til nøytralplanet. Det har ikke med materialet å gjøre men gjelder for alle materialer.Violina skrev:
Får låta hvor merkelig det vil. Men så er det iallfall om man regner på stål og de fleste andre metalliske materialer..
Så må det selvfølgelig finnes noe som holder sammen over og undersiden (som et liv i en I-bjelke eller sidene på et rør) men jo lenger fra sentrumet på tverrsnittet (i belastningsretningen) man kan øke arealet av tverrsnittet, desto bedre..
Da jeg ikke jobber med mange andre materialer enn metaller så vil jeg ikke uttale meg om det heller..Bernieberg skrev:
Men ja, jeg er enig i at jeg også (intuitivt) synes det burde gjelde for "alle andre" materialer også, men siden jeg ikke vet sikkert at så er tilfellet så sier jeg ingenting om det..
Så vet jeg ikke hva du mener med "vektstang inn til nøytralplanet" for det er jo ut ifra tverrsnittet man beregner motstanden mot nedbøyning og kraften har ingen vektstang ved denne typen belastning..
Hadde det vært snakk om vridning så ja, men ikke ved beregning av nedbøyning.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Nøytralplanet er det plan der det verken blir strekk eller trykk. Dette planet ligger i tverrsnittets tyngdepunkt ved ren bøyning.Violina skrev:
Da jeg ikke jobber med mange andre materialer enn metaller så vil jeg ikke uttale meg om det heller..
Men ja, jeg er enig i at jeg også (intuitivt) synes at det burde gjelde for "alle andre" materialer også, men siden jeg ikke vet sikkert at så er tilfelle så sier jeg ingenting om det..
Så vet jeg ikke hva du mener med "vippemoment inn til nøytralplanet" for det er jo ut fra tverrsnittet man beregner motstanden mot nedbøyning og kraften har ingen vippemoment ved denne typen belastning..
Hadde det vært snakk om vridning så ja, men ikke ved beregning av nedbøyning.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Tja… nå har dere VIRKELIG mistet meg!!!
Selvbærende stål er nok en bra vei å gå, tror jeg. Fant en plannjavariant som ikke bygde så mye i høyden. Så er min tanke å legge terrassebordene og skru dem fast i det selvbærende stålet. (Ikke sjekket hvilke skruer etc, men det løser seg nok.)
Når man da kommer til rammen så har jeg kikket på Montano.se og funnet KKR rør. Tenkte meg da VKR eller KKR firkantrør. Da VKR blir svindyrt så er jeg mer interessert i KKR, som kan rustbeskyttelsesmales og deretter males svart eller kles inn med tre. Tenkte meg KKR 120*60 med 5 mm gods. 840 cm + 420 cm blir rammen. Vekten for rammen blir da cirka 320 kg.
Den selvbærende stålplaten fra Plannja bygger 7 cm og har en spennvidde på 480 cm. Så er dekkende bredde 750 cm (usikker på hva som skjer når den skal dekke 840 cm…) Vekten på hele takplaten blir da typ 100 kg avhengig av tykkelse. Terrassebordene veier cirka 1000 kg, rammen 320 kg. Så 1,5 tonn totalt.
Så mitt spørsmål er da... Er KKR 120*60 med 5 mm gods en fornuftig løsning som ramme som vil fungere? Hvor mye vil den åpne delen som går over bassenget svikte ned når den skal lukkes???
Eller kan noen foreslå noe annet passende for å få det til å fungere?
Kan noen hjelpe meg...
Selvbærende stål er nok en bra vei å gå, tror jeg. Fant en plannjavariant som ikke bygde så mye i høyden. Så er min tanke å legge terrassebordene og skru dem fast i det selvbærende stålet. (Ikke sjekket hvilke skruer etc, men det løser seg nok.)
Når man da kommer til rammen så har jeg kikket på Montano.se og funnet KKR rør. Tenkte meg da VKR eller KKR firkantrør. Da VKR blir svindyrt så er jeg mer interessert i KKR, som kan rustbeskyttelsesmales og deretter males svart eller kles inn med tre. Tenkte meg KKR 120*60 med 5 mm gods. 840 cm + 420 cm blir rammen. Vekten for rammen blir da cirka 320 kg.
Den selvbærende stålplaten fra Plannja bygger 7 cm og har en spennvidde på 480 cm. Så er dekkende bredde 750 cm (usikker på hva som skjer når den skal dekke 840 cm…) Vekten på hele takplaten blir da typ 100 kg avhengig av tykkelse. Terrassebordene veier cirka 1000 kg, rammen 320 kg. Så 1,5 tonn totalt.
Så mitt spørsmål er da... Er KKR 120*60 med 5 mm gods en fornuftig løsning som ramme som vil fungere? Hvor mye vil den åpne delen som går over bassenget svikte ned når den skal lukkes???
Eller kan noen foreslå noe annet passende for å få det til å fungere?
Kan noen hjelpe meg...