Må det være homogen eik i bena?
Tynnere dimensjoner og limtre i eik finnes på velassorterte byggevarehus. Med dem kan du kle inn en vanlig furubjelke.
Ellers er det snekkerverksteder som gjelder. Jeg vet om to på min bygd som er billige og bra - Järna utenfor Stockholm.
Tynnere dimensjoner og limtre i eik finnes på velassorterte byggevarehus. Med dem kan du kle inn en vanlig furubjelke.
Ellers er det snekkerverksteder som gjelder. Jeg vet om to på min bygd som er billige og bra - Järna utenfor Stockholm.
100x100 mm massiv eik er vanskelig å få tak i og svindyrt. Tydeligvis på grunn av at tørkingen tar flere år og at treverket ofte sprekker i løpet av tiden. Vanligvis limer man derfor sammen 2-3 plank til et emne i passende format. Da blir dessuten beinet sterkere og mer formstabilt. Sjekk med et snekkerverksted eller direkte med grossistene som de kjøper fra.
Det meste snekkervirket som selges er saget til planker for å unngå sprekker osv. Pleier å ligge rundt 50mm i tykkelse og i fallende bredder & lengder. Så det beste/billigste er nok å høvle & lime til riktig dimensjon. Andre dimensjoner kan finnes, men er skikkelig dyre. Eik ligger gjetningsvis mellom 12´-15´per m3.
Klikk her for å svare