Reglene for bjelkelaget kommer til å festes i et bånd i veggen og hvile på stålbjelkene. Jeg har også tegnet inn to mindre bjelker for å ytterligere hindre "vipping". Og som jeg tidligere har sagt, vil ikke bjelkelaget belastes noe ovenfra da det blir kaldloft...
Trengs det mer info for å kunne gjøre beregningene? hvor mye nedbøyning er ok?
Platen er ikke støpt ennå, vil forsterke platen skikkelig der stolpene skal stå, har også fått et tips om å sveise en plate for søylen å stå på.
Angående å feste bjelkelaget i bjelkene har jeg tenkt å bygge inn bjelkene for å kunne gipspanele rundt, laget en rask tegning for å vise hvordan jeg har tenkt (laget på platen )
Støp litt kraftigere der du skal ha søylene, deretter monterer du dem med gjengestenger med muttere på undersiden av fotplaten slik at du kan justere dem i høyden. Så støper du dem inn med ekspanderbetong, selvfølgelig med muttere på oversiden også!
Men jeg hadde montert et kryss mellom søylene for å forhindre at de kan "vippe" til siden hvis du noen gang skulle dra skjevt med traversen.
Støp litt kraftigere der du skal ha søylene, deretter monterer du dem med gjengstenger med muttere på undersiden av fotplaten slik at du kan justere dem i høyden, deretter understøper du dem med ekspanderbetong, selvsagt med muttere på oversiden også!
Men jeg ville ha montert et kryss mellom søylene for å hindre at de kan "vippe" sideveis om du noen gang skulle dra skjevt med traversen.
Begynner å føles som om det der med travers ikke kommer til å fungere, da det blir trøbbel med brannklassifiseringen....
Begynner å føles som det der med travers ikke kommer til å fungere, da det blir trøbbel med brannklassifiseringen....
Alternativt at du har et fritt-hengende bjelkelag du dobbelgipser og så monterer stålkonstruksjonen med boltforbindelser og presser det opp mot bjelkelaget ved hjelp av gjengestagene tilhørende understøpningene.
Alternativt at du har et frihengende bjelkelag du dobbelgipser og så monterer stålkonstruksjonen med boltforbindelse og trykker det opp mot bjelkelaget ved hjelp av gjengestengene tilhørende understøpingene.
Tror du ikke 8m frihengende bjelkelag er litt langt?
Tror du ikke 8m fritt hengende bjelkelag er litt langt?
Du kan ha bukseseler fra takstoler men det må beregnes av noen kunnige.
Alternativ er å gipse og så ha stålrammen som bærende men at hele rommet/lokalet er en branncelle det burde fungere, er ikke så innsatt i brannvern men derimot i stålkonstruksjon.
Du kan ha bukseseler fra takstoler men det må beregnes av noen kyndig.
Alternativet er å bruke gips og så ha stålrammen som bærende, men at hele rommet/lokalet er en branncelle, det burde fungere. Jeg er ikke så inne i brannvern, men derimot i stålkonstruksjoner
Høres ut som noe jeg må sjekke opp! Må innrømme at jeg ikke helt forsto det der med gjenstander på platen?
Høres ut som noe jeg må sjekke ut! Må innrømme at jeg ikke helt skjønte det der med gjenger på platen?
Finnes det ikke et bilde som viser hva du mener?
Her er noen bilder på hvordan en understøpning av søyle kan se ut, gjengestengene kjemankerer man fast og setter søylen på så man kan justere høyde samt at man kan justere dem i lodd ved å justere 3 av 4 muttere.
Interessant tråd. Nå må jeg komme med noen kommentarer.
For det første så må begge 8m bjelkene være dimensjonert for 1000kg fordi en bjelke vil selv ta all last når traversen er i endeposisjonen.
Så lurer jeg på hvor du skal få tak i 8 meter tregjelder? Er det ikke bedre å felle inn gjeldene i stålbjelkene?
Innfesting av søyler pleier man å gjøre som Lutte beskriver.
Derimot det som ble skrevet om å laste av mot takstoler anbefaler jeg ikke! Man skal aldri henge en last i taket samtidig som man avlaster mot gulvet. Du har ingen anelse om hvor stor del av lasten taket henholdsvis gulvet bærer.
Siden dette er i en låve må man også tenke på temperaturutvidelsen. Søylene må tåle både knekk og utvidelsen fra bjelken.
De to stålbjelkene som du la til på ditt andre bilde synes jeg ikke trengs (altså de tverrgående 8 meters bjelkene). Der binder du jo sammen konstruksjonen med tregjeldene.
Hva er det som blir problem med brannklassifiseringen? Holder det ikke å male bjelkene med brannbeskyttelsesfarge? Jeg er ikke ekspert på bygninger så her er jeg litt usikker.
Problemet med brannklassifiseringen er at den andre halvdelen av låven skal bli stall, og da må det (slik jeg har forstått det) kunne brenne i verkstedet en stund før stallen brenner ned...
Har fått tilbud på 8m lettbjelker (plywood) så det heller mot at jeg bruker dem.
Hva er det som skal løftes? Det kanskje finnes andre løsninger enn en travers?
Ja, du
Det vet jeg ikke helt ennå, men får for meg at det kan være bra å ha, vet at mange jobber med motorløftere og rullbare stillaser. Men jeg liker tanken på å ha en travers, men 1 tonn er kanskje å overdrive, si 4-500kg...
Har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre det, på den ene siden er jo lettbjelker veldig enkle å jobbe med. På den andre siden hvis jeg bruker bjelker kan jeg jo ytterligere forsterke taket alternativt bygge travers. Men jeg har mailet ca 10 byggkonstruktører for å få inn tilbud på hva de skal ha for å regne på hva jeg trenger men ikke fått et svar
Synes personlig at det er ganske merkelig om 2st IPE360 ikke skal fungere, men jeg har jo tatt feil før
Så er det jo vekten, disse bjelkene er ikke så lette å få på plass føles det som, noen som har erfaring med lignende arbeid?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.