jeg trenger hjelp med dimensjonering på et bjelkerammeverk som skal stå i en låve.

Legger ved bilde av hvordan jeg har tenkt meg. Forutsetningene er som følger: på denne rammen vil jeg legge et mellomgulv som skal "holde sammen" veggene og fungere som innertak. På dette gulvet blir det ingen belastning.

På bjelkene som måler 8m vil jeg gjerne sette en travers om det er mulig.

3D-modell av et stålrammeverk i en låve, med dimensjoner for bjelker og stendere. Hovedbjelken er 8 meter lang.

Så mine spørsmål:
1. Har du noen bedre konstruksjonsløsning?
2. Hvilken dimensjon trenger jeg på de forskjellige bjelkene?
3. Hvilken dimensjon trenger jeg om jeg vil kunne løfte sier ett tonn i en travers på 8m bjelkene?
4. Hvor høy blir punktbelastningen på platen der bjelkene står?

Hvis dere ikke kan svare, tar jeg gjerne imot tips (e-postadresse) til noen som jobber med slikt og kan gi tilbud på beregningene.

Mvh
Da

5*Q*L^3/384*E*I

Q = Utbredd lasten i Newton
L = Spennvidden
E = 210000 for stål
I = finnes i bærebjelketabeller og øker med bærebjelkens dimensjoner

Å beregne punktlaster er en annen sak, og det vil kreve solide bærebjelker hvis det skal tåle et tonn.

Ok, men hvordan skal man tenke når det er to bjelker...
Bilde av en tabell for IPE-bjelker med spesifikasjoner som spennvidde, belastningskapasitet og nedbøyning for ulike profilnummer.

Hvordan leser man denne tabellen? Er det belastning og nedbøyning som angis i tabellen?

Ikke for at jeg vil være negativ, men..

Det er ingen vits i å regne på den foreslåtte konstruksjonen siden den aldri kan bli stabil sideveis. I tillegg må man regne på knekk av stolpene, mm.

Begynn om fra begynnelsen, og ta da hjelp av en konstruktør. Det vil bli betydelig billigere, mer effektivt og ikke minst sikrere.

mycke_nu skrev:
Ikke for å være negativ, men...

Det er ingen idé å regne på den foreslåtte konstruksjonen fordi den aldri kan bli stabil i sidelengs. I tillegg må man regne på knekking av stolpene, mm.

Begynn om fra begynnelsen, og få da hjelp av en konstruktør. Det vil bli betydelig billigere, mer effektivt og ikke minst sikrere.
Det vil festes i mellomdekke, så i sidelengs kan jeg feste i cc60.

Ja, som jeg skrev, vet noen om en konstruktør som i det hele tatt svarer på mail ville det tas imot med takk :)

Er ikke det å ikke kontakte "proffer" hele meningen med et forum? :rolleyes:

Men takk for svar!

Sist redigert:
Jeg kan ikke konstruere, bare finne feil. :)

Hei.
Er ikke bygningsingeniør, og du bør nok konsultere en slik, men med en IPE300 bjelke så får du en maksimal nedbøyning på rett over 7 mm ved punktlast 1000 kg samt egenvekt. Følger man krannormen, som tillater en maksimal nedbøyning av 1/1000, så klarer IPE300 altså dette kravet.

mmar2087 skrev:
Hei.
Er ikke bygningsingeniør, og du bør nok konsultere en slik, men med en IPE300 bjelke så får du en maksimal nedbøyning på litt over 7 mm ved punktlast 1000 kg samt egenvekt. Følger man krannormen, som tillater en maksimal nedbøyning av 1/1000, så klarer IPE300 altså dette kravet.
Takk for svar!

Litt oppfølgingsspørsmål har du bare regnet for punktbelastningen?

Har du regnet på at det er to bjelker, antar at de ikke "behøver å tåle" 1000kg hver?

Vet om noen IPE360 bjelker, som kanskje kunne fungere men skjønner ikke hvordan jeg regner på det, selv om jeg har fått formelen ovenfor... :o

Hei. Nei, dette er for 1000 kg punktlast i midten + egentyngd på 1 st balk, leste åpenbart ikke innlegget ditt nøye nok.

Punktlast: PxL^3/48*E*I => 1000kg*9,81*8000^3/48*210000*83560000 = 5,96 mm Utbredd last: 5*Q*L^3/384*E*I => 5 * 337,6kg * 9,81 * 8000^3/384*210000*83560000 = 1,26 mm

Totalt altså 7,2 mm. Fordeler du 1000 kg jevnt mellom de 2 bjelkene (500 kg/bjelke) så blir nedbøyningen (5,96/2) + 1,26 = 4,24 mm

Med en IPE360 økes treghetsmomentet fra 83560000 til 162700000 og egenvekten øker fra 337,6 til 456,8 i beregningene ovenfor. For 2 bjelker som deler på lasten får du nå en nedbøyning på ca 2,41 mm. For en bjelke med punktlast i midten får du ca 4 mm.

Det er imidlertid svært viktig å avstive så lange bjelker, men jeg tolker at du har tenkt å gjøre det med mellometasjen.

Sist redigert:
mmar2087 skrev:
Med en IPE360 økes treghetsmomentet fra 83560000 til 162700000 og egenvekten øker fra 337,6 til 456,8 i beregningene ovenfor. For 2 bjelker som deler på lasten får du nå en nedbøyning på ca. 2,41 mm. For en bjelke med punktlasten på midten får du ca. 4 mm.

Det er imidlertid veldig viktig å avstive så lange bjelker, men jeg tolker at du har til hensikt å gjøre det med mellometasjen.
Ok, tuusen takk!

Et spørsmål bare, det du regnet på var altså punktbelastning eller fordelt last, sannheten blir jo jevnt fordelt last pluss punktbelastning. Hvis jeg har forstått riktig, så blir belastningen nærmere 300-400kg på bjelken når man heiser 100kg?

Så mitt spørsmål er hvordan beregner man både for jevnt fordelt last fra et bjelkelag pluss punktbelastningen?

Jeg kommer også til å tegne inn to stag mellom bjelkene for å ytterligere eliminere "vipp" risikoene...

Beregningene er jo både på punktlasten 1000 kg samt egenvekten (fordelt last). Punktlasten gir jo størst påvirkning som du ser i innlegg 9.

Edit: Eller mener du også lasten for bjelkelaget? Den har jeg ikke med i beregningen da informasjon om dette mangler. Dette er kun nedbøyning p.g.a. bjelkens vekt samt en punktlast på 1000 kg.

Sist redigert:
mmar2087 skrev:
Beregningene er jo både på punktlasten 1000 kg samt egentyngden (fordelt last). Punktlasten gir jo størst påvirkning som du ser i innlegg 9.

Edit: Eller mener du også lasten for bjelkelaget? Den har jeg ikke med i beregningen da informasjon om dette mangler. Dette er kun nedbøying p.g.a. bjelkens vekt samt en punktlast på 1000 kg.
Ahh. Det er akkurat det jeg mener ;)

Belastningen på bjelkelaget blir ingen foruten selve bjelkelaget og gips innertak. Har for meg at man regner på 200kg/m2 når det er et "vanlig" bjelkelag for meg holder det med 100kg (om til og med det, det kommer til å bli kaldt loft over).

Edit: glem tidligere melding. 8x8 m skal det være men gjetter at bjelkelaget også hviler på noe annet enn bjelkene? Trenger nok mer info for å regne på dette.

Om hele bjelkelaget skal bæres, kun av 2 stk IPE360 så blir nedbøyningen 16,19 mm.

Sist redigert:
mmar2087 skrev:
Edit: glem tidligere melding. 8x8 m skal det være, men gjetter at bjelkelaget også hviler på noe annet enn bjelkene? Trenger nok mer info for å regne på dette.

Om hele bjelkelaget skal bæres, kun av 2 stk IPE360, så blir nedbøyningen 16,19 mm.
Bjelkelaget festes i veggene og deretter hviler de på bjelkene...

Skal tegne opp hvordan jeg tenker!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.