Hei!
Planlegger å bygge en balkong slik at vi kan nyte kveldssolen.
Målene blir 140cm dyp og 500cm bred.
Jeg vil ikke ha noen stolper ned til bakken og unngår gjerne kontrastivere nedover da jeg tror det kan føre til fukt i fasaden.
Dessverre ligger bjelkelaget i "feil" retning, så jeg kan ikke stikke inn noen bjelker der.
Så hva gjøre?
Utrolig takknemlig for svar.
Planlegger å bygge en balkong slik at vi kan nyte kveldssolen.
Målene blir 140cm dyp og 500cm bred.
Jeg vil ikke ha noen stolper ned til bakken og unngår gjerne kontrastivere nedover da jeg tror det kan føre til fukt i fasaden.
Dessverre ligger bjelkelaget i "feil" retning, så jeg kan ikke stikke inn noen bjelker der.
Så hva gjøre?
Utrolig takknemlig for svar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om det ikke går å føre inn bjelker i bjelkelaget gjenstår bare noen form for konsolløsning. Hvordan en slik kan se ut avhenger helt av hvordan huset er bygget, dvs stomsystem, fasademateriale, høyder mm.
Det er trefasade. Innenfor finnes det spontet 1 tomme, luftspalte og så spontet 2 1/2 tommers virke.
Lurer på om det går an å bygge en ramme i limtre og deretter bruke strekkstag.
Noen som har gjort noe lignende?
Og takk for svaret.
Lurer på om det går an å bygge en ramme i limtre og deretter bruke strekkstag.
Noen som har gjort noe lignende?
Og takk for svaret.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Bedrifter som driver med balkongrenoveringer i eldre flerfamiliehus bruker ofte en metode som baseres på kraftige stålprofiler som festes inn loddrett i fasaden på hele dens høyde. Deretter henges balkongene inn i disse profilene og støttes av diagonale stag som også festes i samme profil.
Siden du har et plankehus, ville det være relativt enkelt å bruke en lignende metode, men mer tilpasset til den aktuelle situasjonen. Jeg kunne se for meg L eller U profiler i stål som skrus fast i plankstammen med gjennomgående bolt. I dem fester du limtrebjelker som balkongunderlag som sikres med hengestag i stål. Alternativt bruker du underliggende diagonalstøtte i limtre. Det er et praktisk og estetisk spørsmål. Stål er best til strekkrefter og tre til trykkrefter. Du kan også bruke limtre som boltes fast i fasaden, men da kan du ikke ha hengestag. Å designe og konstruere balkongen er ikke noe for amatører, med hensyn til utseende og sikkerhet. Imidlertid synes jeg ikke det nødvendigvis skulle bli så voldsomt dyrt å bygge den.
Siden du har et plankehus, ville det være relativt enkelt å bruke en lignende metode, men mer tilpasset til den aktuelle situasjonen. Jeg kunne se for meg L eller U profiler i stål som skrus fast i plankstammen med gjennomgående bolt. I dem fester du limtrebjelker som balkongunderlag som sikres med hengestag i stål. Alternativt bruker du underliggende diagonalstøtte i limtre. Det er et praktisk og estetisk spørsmål. Stål er best til strekkrefter og tre til trykkrefter. Du kan også bruke limtre som boltes fast i fasaden, men da kan du ikke ha hengestag. Å designe og konstruere balkongen er ikke noe for amatører, med hensyn til utseende og sikkerhet. Imidlertid synes jeg ikke det nødvendigvis skulle bli så voldsomt dyrt å bygge den.
Klikk her for å svare