Jeg lurer på om noen vet hvordan jeg skal løse følgende best. Jeg planlegger å bygge en enkel liten luftingsbalkong med tregulv. Plankene er de samme som jeg har brukt innendørs til gulv. Det er solide not- og fjærplank av furu som er 40 mm tykke med fjær og not, plankene er 13,5 cm brede. Jeg har latt mellomgulvet, som er laget av solide trebjelker, stikke ut gjennom fasaden, og tanken er enkelt og greit å feste plankene i bjelkene. Hvordan gjøres denne innfestingen best og penest?! Jeg er ganske fristet til å fortsette på samme måte som jeg har gjort innendørs, dvs. å skru det fast skrått ned gjennom fjæren, men spørsmålet er om dette er dumt siden treet kanskje vrir seg lett utendørs? Jeg er også redd for å trekke ned fukt i bjelkene som stikker ut, ettersom de er de samme som utgjør mitt mellomgulv. Skal jeg unngå å banke plankene helt sammen? I så fall, skal jeg skru rett ned gjennom planken? Hvis jeg skal la det være et mellomrom mellom plankene, kan jeg beholde både fjæren og noten, eller skal disse kappes bort? Så langt har jeg beskyttet bjelkene med en stålbekledning på oversiden samt dynket dem med linolje og malt dem med linoljemaling. De ser fine ut etter omtrent ett års tid. Fungerer samme behandling på selve gulvplankene like bra (men da uten stålbekledningen)?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.